–оман —какун
”крањнський католицький ун≥верситет
(Ћьв≥в)
—≤ќЌ≤—“»-ћ”–јЎ ≤¬÷≤: «јЅ”“≤ ∆≈–“¬» –јƒяЌ—№ »’ –≈ѕ–≈—≤…
—татт¤
присв¤чена репрес≥¤м рад¤нськоњ влади проти секти с≥он≥ст≥в-мурашк≥вц≥в, ¤ка
вважалас¤ ДпротидержавноюФ та Дбузув≥рськоюФ через св≥й м≥стично-екстатичний
культ, антим≥л≥таризм, суботництво й негативне ставленн¤ до колгосп≥в. ”
1940-41 та 1944-53 роках понад 100 с≥он≥ст≥в були засуджен≥ за
Дантирад¤нськимиФ статт¤ми на строки в≥д 5 до 25 рок≥в ¬““.
лючов≥ слова: с≥он≥сти-мурашк≥вц≥, сектанти, рад¤нськ≥
репрес≥њ.
ќстаточна реаб≥л≥тац≥¤ жертв пол≥тичних репрес≥й
рад¤нськоњ доби, ¤ка була започаткована в ”крањн≥ ще в кв≥тн≥ 1990 року в≥дпов≥дним
законом, аж н≥¤к не зводитьс¤ до матер≥альних компенсац≥й та п≥льг репресованим.
Ќе менш важлива й ≥сторична реаб≥л≥тац≥¤, в≥дновленн¤ ≥сторичноњ справедливост≥
та оприлюдненн¤ правди. —ьогодн≥ багато вже написано про репрес≥њ супроти
духовенства р≥зних ÷ерков, про пересл≥дуванн¤ св≥дк≥в ™гови, пТ¤тдес¤тник≥в,
баптист≥в, член≥в де¤ких ≥нших в≥дносно численних конфес≥й; досл≥дники цих
питань поход¤ть, ¤к правило, з числа самих в≥руючих. ќдначе Ї в ”крањн≥ й чимало
малочисельних, ≥зольованих рел≥г≥йних груп, саме ≥снуванн¤ ¤ких широкому загалу
нев≥доме. —ам≥ вони навр¤д чи розкажуть громадськост≥ про свою ≥стор≥ю, хоча й
постраждали в≥д рад¤нськоњ влади не менше за ≥нших. “им важлив≥ше досл≥дити њх
досв≥д рад¤нських репрес≥й, ≥ то вже сьогодн≥, коли жива ще памТ¤ть про т≥ часи
й жив≥ поодинок≥ св≥дки. —аме цю актуальну
проблему й ставив перед собою автор, пропонуючи читачев≥ досл≥дженн¤,
присв¤чене дуже †своЇр≥дн≥й сект≥ так
званих с≥он≥ст≥в-мурашк≥вц≥в.
ѕро мурашк≥вський рух ≥ще в рад¤нський час зТ¤вилас¤
певна л≥тература. ¬ основному це
численн≥, але позбавлен≥ науковоњ вартост≥ зам≥тки в прес≥ та згадки в р≥зного
роду ДантисектантськихФ книжечках. « публ≥кац≥й б≥льш наукового характеру можна
в≥дзначити прац≥ брестського досл≥дника Ѕолеслава амейш≥.[1]
« середини 70-х рок≥в мурашк≥вц≥ надовго випали з пол¤ зору досл≥дник≥в, ≥
т≥льки недавно, паралельно з автором цих р¤дк≥в, њх ≥стор≥Їю та сучасним станом
зац≥кавилас¤ польська досл≥дниц¤ ёстина ’мелевська, що опубл≥кувала на цю тему
окрему книжку.[2] ∆одна з дотепер≥шн≥х
праць, ут≥м, не висв≥тлюЇ питанн¤ рад¤нських репрес≥й супроти мурашк≥вц≥в Ц у
рад¤нський час це було табу, а сучасна книжка ё. ’мелевськоњ присв¤чена головно
етнограф≥чному описов≥ мурашк≥вц≥в ¤к етнорел≥г≥йноњ групи. «аповнити цю
прогалину й показати на конкретному приклад≥ суть та механ≥зми рад¤нськоњ
пол≥тики проти Дсектант≥вФ Ц ось головна мета
даноњ статт≥.
ќсновний текст
статт≥: —екта мурашк≥вц≥в сформувалас¤
на початку 30-х рок≥в навколо ≤вана ћурашки, Дпророка ≤лл≥, јнгела «ав≥ту й
ќтц¤ —≥онуФ, ≥ його духовноњ ж≥нки-пророчиц≥ ќльги ирильчук, Дћатер≥ —≥ону й
∆ертви ’ристовоњФ. лючовим моментом у
творенн≥ Дс≥онськоњ в≥риФ стало Дзн¤тт¤ печатейФ з ќльги ирильчук у 1932-33
роках, ¤ке мало стати Ч зг≥дно з одкровенн¤м самоњ ж ќльги Ч спокутньою жертвою
за гр≥хи св≥ту й пол¤гало в тому, що ћурашко за допомогою бритви робив на њњ
шк≥р≥ глибок≥ надр≥зи, а кров, що спливала з ран, збирав у пл¤шки. «годом ц¤
кров використовувалась дл¤ р≥зних ритуальних ц≥лей: њњ виливали в р≥чку √оринь
дл¤ осв¤ченн¤ св≥ту, нею омивали вс≥х в≥руючих-с≥он≥ст≥в, њњ використовували
дл¤ зц≥ленн¤ хворих тощо. Ѕ≥льш≥сть ћурашкових посл≥довник≥в, що називали себе
ДЇвангельськими христи¤нами св¤тими с≥он≥стамиФ, були, ¤к ≥ сам≥ ћурашко й
ќльга, вих≥дц¤ми з пТ¤тдес¤тництва, а сам рух в≥дзначавс¤ характерним дл¤
пТ¤тдес¤тництва м≥стично-екстатичним культом: рад≥нн¤ з танц¤ми, плесканн¤м у
долон≥, говор≥нн¤м Днезнайомими мовамиФ тощо. ўе одною характерною особлив≥стю
була юдањстична старозав≥тна регламентац≥¤: с≥он≥сти св¤ткували кр≥м нед≥л≥
також ≥ суботу; не вживали свинини й ≥ншого ДнечистогоФ мТ¤са; заб≥й худоби
проводив у них спец≥альний р≥зник за типово юдейським ритуалом тощо. «г≥дно з
Дс≥онським закономФ, чолов≥ки-с≥он≥сти повинн≥ носити бороду й коротко стригти
волосс¤, ж≥нки Ц завжди носити хустку, довгу сп≥дницю й фартух.
” 1936 роц≥ десь до 100 с≥мей
(500 душ) мурашк≥вц≥в (≥з загальноњ њх к≥лькост≥ близько 1000 чолов≥к)† утворили на хутор≥ «ар≥чиц¤ коло с. Ѕережниц¤
тепер≥шнього ƒубровицького району комуну на засадах сп≥льност≥ майна та прац≥,
що мала назву ДЌовий ™русалимФ ≥ повинна була стати зачатком ÷арства Ѕожого, але
через протид≥ю польських властей у 1938 роц≥ комуна була розпущена, а обоЇ
Дпророк≥вФ вињхали до јріентини з нам≥ром орган≥зувати ем≥грац≥ю своњх
посл≥довник≥в ≥ продовжувати розбудову Ќового ™русалиму вже за океаном. ÷им
планам завадила в≥йна. “им часом на ”крањн≥ та Ѕ≥лорус≥, в к≥лькох громадах
с≥он≥ст≥в (т.зв. Дс≥онахФ) на момент приходу –ад¤нськоњ влади залишалос¤ десь
≥з 700-800 посл≥довник≥в мурашк≥вського вченн¤; з них 15 с≥мей ≥ дал≥ проживали
в колишньому Ќовому ™русалим≥.
≤снуванн¤ мурашк≥вськоњ комуни
в «ар≥чиц≥ Ц нехай ≥ в значно зменшеному вигл¤д≥ Ц не могло не привернути уваги
каральних орган≥в, тим паче що мурашк≥вц≥ не практикували консп≥рац≥њ, а њх
кер≥вництво в≥дкрито за¤вл¤ло про те, що безбожна рад¤нська влада довго не
про≥снуЇ. ”же в червн≥ 1940 року були заарештован≥ б≥льш≥сть член≥в с≥онського
активу, що проживали в колишньому ДЌовому ™русалим≥Ф: син Дћатер≥ —≥онуФ ћихайло
ирильчук, њњ брат Ћ. равчук, ДапостолиФ Ќ. Ѕабак, ≤. ¬ознюк ≥ ѕ. Ћемеза,
Дапостольськ≥ учн≥Ф ј. Ўавлай, Ќ. овальчук, ќ. ѕархомчук. ѕ≥сл¤ тривалого, аж
до середини 1941 року, сл≥дства вони були визнан≥ винними в тому, що Дналежать
до антирад¤нськоњ сектантськоњ орган≥зац≥њ с≥он≥ст≥в-мурашк≥вц≥в, провод¤ть
контрреволюц≥йну аг≥тац≥ю серед населенн¤ ƒубровицького та ≥нших район≥в,
повТ¤зан≥ з кер≥вниками орган≥зац≥њ ћурашком ≤ваном та ирильчук ќльгою, що
проживають в јріентин≥,Ф Ц ≥ засуджен≥ хто на 5, а хто на 8 рок≥в
виправно-трудових табор≥в. [3]
ƒехто з с≥он≥ст≥в мав ≥люзорну
над≥ю, що нова влада з њњ гаслами р≥вност≥ й братерства дозволить с≥он≥стам
знову зорган≥зуватис¤ на тих Дпершохристи¤нськихФ засадах Їдност≥, що панували
в ДЌовому ™русалим≥Ф. ƒехто нав≥ть звертавс¤ до рад¤нських орган≥в з
пропозиц≥Їю утворити окремий колгосп ≥з сектант≥в. ¬лада, зв≥сно ж, не пристала
на цю пропозиц≥ю, але ≥де¤ мурашк≥вського колгоспу була все-таки зреал≥зована.
—талос¤ це в с. ”пирово ≤вановського р-ну тод≥шньоњ ѕинськоњ обл. п≥д проводом мурашк≥вського
ДапостолаФ Ќикифора ѕалта. оли навесн≥ 1940 року в с. ”пирово створювали
колгосп ≥м. Ћен≥на, в≥руюч≥-с≥он≥сти числом 12 с≥мей подали за¤ви на вступ, але
виставили своњ вимоги Ц не працювати в суботи й нед≥л≥. ¬имоги ц≥, ¤сна р≥ч,
були в≥дкинут≥, ≥ до колгоспу з 12 с≥он≥стських господарств прийн¤ли т≥льки
два. –ешт≥ вид≥лили землю ¤к одноос≥бникам, однак вони не стали њњ д≥лити, а
створили Ц за терм≥нолог≥Їю каральних орган≥в Ц ДлжеколгоспФ: звезли ≥нвентар,
звели т¤глову худобу в одне м≥сце, разом обробл¤ли землю, харч≥ д≥лили за
числом њдц≥в. ”пировський ДлжеколгоспФ ≥снував дуже недовго. ќргани безпеки
розц≥нили його ¤к спробу Дп≥д≥рвати й ослабити м≥ць соц≥ал≥стичноњ системиФ Ц ≥
кер≥вники упировськоњ громади були заарештован≥ й засуджен≥ за антирад¤нську
д≥¤льн≥сть на 8 рок≥в табор≥в.[4]
ƒальш≥ репрес≥њ спровокувало
Ддуховне п≥днесенн¤Ф, ¤ке почалос¤ серед с≥он≥ст≥в Дћотольського с≥онуФ
(≤вановський р-н, ѕинська обл.) на тл≥ остраху перед новою владою. як розпов≥дала
автору ќлена —олоницька, 1920 р.н., у той час Дпошла молва, шо вс≥х с≥он≥ст≥в
вивезуть... вже нЇкотор≥ соб≥ сухар≥в насушили на дорогуФ. ≤ саме в той час, у
березн≥ 1941 року двоЇ с≥он≥сток: Дди¤конисаФ на йменн¤ “ет¤на ≥ Дпророчиц¤Ф на
пр≥звище “омашевська почали пропов≥дувати Дотриману в≥д ƒухаФ новину про скорий
суд Ѕожий ≥ про √≥тлера ¤к караючу руку Ѕожу: Дчерез њњ такий голос був, через
тую пророчицу: мой народ, нЇ бойс¤, ¤ ≥збрав √≥тлера в защ≥ту с≥онистам, а в
наказан≥Ї нЇчЇст≥вцамФ. ÷≥ обТ¤вленн¤ вселили в с≥он≥ст≥в Ц що були занепали
духом п≥сл¤ в≥дТњзду Ддуховних батьк≥вФ ≤вана ћурашка й ќльги ирильчук та
розпуску Ќового ™русалиму Ц великий ентуз≥азм; вони почали ходити з пропов≥д¤ми
по селах, закликаючи людей приймати, доки ще не п≥зно, запов≥д≥ Ѕож≥.
ѕередбачуваним результатом цього Дп≥днесенн¤Ф став арешт 4 кв≥тн¤ 1941
б≥льшост≥ його активних д≥¤ч≥в числом дванадц¤ть: обох пророчиць, Дапостольського
учн¤Ф —тепана —тасевича, ћаксима та ¬асил≥¤ ћазька, √ригор≥¤ ¬ерховц¤, —ерг≥¤ ≥
арпа Ѕартоша та ≥н. Ќ≥хто з них, ск≥льки в≥домо, додому вже н≥коли не
повернувс¤ Ц скаж≥мо, —тепан —тасевич помер 10 с≥чн¤ 1941 року в ”нжинському
¬““; там-таки в 1942 роц≥ померли —ерг≥й Ѕартош ≥ його син арпо.[5]
ƒол¤ ≥нших заарештованих
склалас¤ по-р≥зному. Ћеон равчук перебував у ƒубенськ≥й тюрм≥, аж до початку
в≥йни, а перед приходом н≥мецьких в≥йськ був випущений. ƒехто, ¤к-от Ќ. Ѕабак, Ќ.
ѕалто, ќ. ѕархомчук, ћ. ирильчук та Ќ. овальчук, п≥дпав п≥д указ ѕрезид≥њ ¬–
—–—– про амн≥ст≥ю колишн≥м польським громад¤нам в≥д 12 серпн¤ 1941 року. ј.
Ўавлай, сповна в≥дбув 5-р≥чний строк ≥ повернулис¤ додому доп≥ру в 1948, а ДапостолФ
≤ван ¬ознюк помер у —ередн≥й јз≥њ невдовз≥ п≥сл¤ амн≥ст≥њ.[6]
ѕ≥сл¤ в≥йни д≥¤льн≥сть
с≥он≥ст≥в знову актив≥зувалас¤ завд¤ки зусилл¤м Дћатер≥ —лавиФ Ћюбов≥ ”шенко з
с. раЇва √ощанського р-ну –≥вненськоњ обл., ¤ка вз¤ла на вихованн¤ двох
малол≥тн≥х унучок ќльги ирильчук. „ерез цих д≥тей, вважали с≥он≥сти, промовл¤в
≥ д≥¤в ƒух Ѕожий, тож до раЇва почалос¤ масове паломництво.
”т≥м, новий конфл≥кт с≥он≥ст≥в
≥з рад¤нською владою був неминучий. јнтим≥л≥таризм, субота,
м≥стично-екстатичний культ Ц кожен з цих трьох момент≥в м≥г сам по соб≥ стати
п≥дставою дл¤ в≥днесенн¤ секти в розр¤д Дантирад¤нськихФ чи Дбузув≥рськихФ.
—убота, зокрема, зумовлювала небажанн¤ б≥льшост≥ (хоч ≥ не вс≥х) с≥он≥ст≥в ≥ти
в колгоспи, де њм, зрештою, довелос¤ б працювати Дпор¤д з гр≥шникамиФ. ћало
того, саму ≥дею альтернативноњ утоп≥њ, ÷арства Ѕожого на земл≥, адепти утоп≥њ
комун≥стичноњ трактували ¤к Дантирад¤нськуФ. ѕ≥д цим огл¤дом дуже показово, в
¤ких терм≥нах сл≥дч≥ ≥нтерпретували й протоколювали св≥дченн¤ заарештованих
с≥он≥ст≥в: Д—екта мурашк≥вц≥в пропов≥дуЇ так≥ погл¤ди, що зам≥сть ≥снуючоњ
рад¤нськоњ держави повинна бути й буде утворена ≥нша держава, в ¤к≥й ≥снуючий
пол≥тичний лад повинен бути й буде зам≥нений ≥ншим ладом, основаним на
рел≥г≥йному сектантському вченн≥ мурашк≥вц≥в...Ф.[7]
¬же в 1944-45 роках, коли
почалась моб≥л≥зац≥¤ до –ад¤нськоњ арм≥њ, багато с≥он≥ст≥в ухилилос¤ в≥д
призову, а дехто, будучи призваним, в≥дмовивс¤ брати до рук зброю й п≥шов п≥д
суд. “ак учинили, скаж≥мо, ёхим ¬асилюк, ѕетро та орн≥й ƒзюбуки, ћифод≥й Ћ¤ховчук
та ≥н., що були засуджен≥ на 10 рок≥в табор≥в; дехто з них, ¤к-от јрсен
овальчук, не повернулис¤ з табор≥в.[8]
ј на початку 1948 року актив≥зац≥¤ д≥¤льност≥ с≥он≥ст≥в, њх паломництва до
раЇва та њх негативне ставленн¤ ставленн¤м до колектив≥зац≥њ та ≥нших заход≥в
рад¤нськоњ влади зумовила новий виток репрес≥й. Ќаприклад, у 1949 р. брестський
”повноважений –ади в справах рел≥г≥йних культ≥в зазначав: Дќстанн≥м часом
ви¤влено в ¬исоковському район≥ в сс. Ѕушнич≥, ¬ерхович≥, √ол¤, угакович≥,
ќмел¤нець, —уходол 14 с≥мейств с≥онист≥в-мурашк≥вц≥в, д≥¤льн≥сть ¤ких
ви¤вл¤Їтьс¤ в зрив≥ держзаход≥в, наприклад, по хл≥бопоставках, колектив≥зац≥њ
тощо. “ак≥ сам≥ групи ви¤влен≥ в с. √ородно јнтопольського району та в с. —курати
≤вацевицького району. ¬ результат≥ вжитих заход≥в органи рад¤нськоњ влади
вилучили й в≥ддали п≥д суд 14 чолов≥ка в ¬исоковському район≥, 6 чолов≥ка в јнтопольскому район≥ та 5 чолов≥ка в ≤вацевицькому район≥Ф.[9] —еред Двилучених та в≥дданих п≥д
судФ на Ѕерестейщин≥ були, зокрема,
ћ. янчук, ћихайло та –оман —тельмахи, ≤. Ћеонович, . ¬асилюк та ≥нш≥.
ƒал≥ д≥йшла черга й до
головного осередка с≥онськоњ пропаганди Ц раЇва. ” вересн≥ 1949 в раЇв≥ була
заарештованаЦ сама Ћюбов ”шенко, њњ пом≥чниц¤ Дди¤конисаФ јнастас≥¤
овалюк-—еменюк, а також найактивн≥ш≥ пропов≥дники Ќ. Ѕабак, ј. ¬асилюк, ƒ.
ƒзюбуком, ѕ. ƒмитрук, ћ. «адорожний, я. —амець, . —идоришином, ѕ. —куба. ¬с≥х
њх засуджено на 10 рок≥в табор≥в, кр≥м ƒ. ƒзюбука, що д≥став 7 рок≥в, та . —идоришина,
що ¤к колишн≥й партизан був направлений Дпо ≥нш≥й л≥н≥њФ Ц в тюремну
псих≥атричну л≥карню.[10]
”т≥м, арешт б≥льшоњ частини
с≥онського активу не загамував того ентуз≥азму, що розгор≥вс¤ навколо Дсв¤тих
д≥вчатФ, через ¤ких промовл¤в Дголос ЅожийФ. оли заарештували Ћ. ”шенко, внучок
ќльги ирильчук, Ћюбу й ћарусю, вз¤ла п≥д оп≥ку сестра ћатер≥ —≥ону јнастас≥¤
овальчук, ¤ка стала тепер фактичним кер≥вником секти. ѕрот¤гом 1949-1950 рок≥в
у раЇв≥ й дал≥ регул¤рно в≥дбувались з≥бранн¤, тривали й паломництва. ћало
того, с≥мТњ репресованих с≥он≥ст≥в почали пересел¤тис¤ до раЇва, посел¤ючись у
дом≥ м≥сцевоњ с≥он≥стки ћар≥њ Ћ≥снер, в ¤кому проживало до 50 чолов≥ка ≥ ¤кий
отримав назву Дхраму-с≥онуФ.
ƒесь у середин≥ 1950 року з
д≥тей краЇвських с≥он≥ст≥в в≥ком в≥д 7 до 15 рок≥в була утворена свого роду молод≥жна
орган≥зац≥¤, взорована, очевидно, на рад¤нських жовтен¤тах чи п≥онерах. ÷¤
орган≥зац≥¤, що нал≥чувала десь ≥з 20 д≥тей (в тому числ≥ й осирот≥лих п≥сл¤
арешту батьк≥в), мала назву Д¬оњнства ’ристовогоФ. ƒл¤ малол≥тн≥х Двоњн≥вФ були
запроваджен≥ спец≥альн≥ паспорти, чорн≥ погони з жовтими нашивками, нагрудн≥
знаки. ер≥вники ДвоњнстваФ проводили з д≥тьми з≥бранн¤, на ¤ких сп≥вались
псалми, декламувались рел≥г≥йн≥ в≥рш≥. ƒ≥ти, зрозум≥ло, не ходили до школи в
суботу, не в≥дв≥дували культурно-просв≥тницьк≥ заходи рад¤нськоњ влади.[11]
олишн¤ учасниц¤ Д¬оњнстваФ
ћар≥¤ Ћащук згадуЇ його ¤к дит¤чу забаву: Дћи ж д≥ти послЇвоЇнн≥ були... “о не
т≥лько ми, а вс≥ д≥ти ≥гралис¤ в войнушки... ¬оЇнне в голов≥, але
перестраювалос¤ на божественне: ми воњни ’риста, ми сражаЇмос¤ з гр≥хом... “ак≥
в нас ≥гри булиФ.[12] ќднак рад¤нськ≥ органи
поставились до ц≥Їњ справи аж надто серйозно. Д¬оЇн≥зована антирад¤нська
орган≥зац≥¤Ф стала справжн≥м подарунком дл¤ орган≥в безпеки, ¤к≥ д≥стали нагоду
довести, що не даремно њд¤ть св≥й хл≥б. ќтож у с≥чн≥ 1951 року раЇв знову
накрила хвил¤ арешт≥в: затримано, окр≥м јнастас≥њ овальчук, њњ пом≥чницю
Ќатал≥њ √орбач, ћар≥ю Ћ≥снер та ще 21 с≥он≥ста, у тому числ≥ й кер≥вник≥в
Д¬оњнства ’ристовогоФ. ≥лька чолов≥ка з тих, кому пощастило уникнути тюрми,
перебралис¤ з раЇва на хут≥р «ар≥чиц¤, де були заарештован≥ в березн≥ 1951.
¬ироки були вже значно сувор≥ш≥: 10 або 25 рок≥в табор≥в. Ќарешт≥, останн¤
громада с≥он≥ст≥в на чол≥ з ≤ваном ћожейком та ѕараскевою Ўупеник була зл≥кв≥дована
в јнтопольському й ≤вацевицькому р-нах на Ѕ≥лорус≥ в березн≥ 1953 року Ц в
результат≥ ще девТ¤ть с≥он≥ст≥в д≥стали вироки по 10 або 25 рок≥в ¬““.
–епрес≥њ
1948-1953 рок≥в зак≥нчилис¤ ц≥лковитим розгромом —≥ону. як можна судити, арешти
охопили чи не вс≥х без вин¤тку активних член≥в секти Ц особливо в 1951 роц≥,
коли брали вже Двс≥х-вс≥х, хто т≥льки називавс¤ с≥он≥стомФ.[13]
ƒл¤ декого, ¤к-от Ќикифора ѕалта чи јнан≥¤ Ўавла¤, це був уже другий арешт Ц
уперше њх було заарештовано ще в 1940. ” де¤ких с≥мТ¤х були репресован≥ не
т≥льки батько, а й мати й д≥ти: наприклад, ост¤нтин ≥ ™ва —идоришини та њх син
ѕетро. Ѕагато д≥тей залишилис¤ без батьк≥вськоњ оп≥ки, ¤к-от двоЇ д≥тей ѕетра й
ќльги —куб≥в або син ƒомни “рушек, в≥дданий до ≥нтернату.
“абори,
умови житт¤ в ¤ких не потребують коментар≥в, ставили перед тими з с≥он≥ст≥в,
хто не хот≥в порушувати Дзапов≥дейФ, додатков≥ непереборн≥ труднощ≥. ѕершою з
них було св¤ткуванн¤ двох дн≥в, а особливо суботи: Д«а два дн≥, суботу й нед≥лю,
Ц писав свого часу ДапостолФ ћихайло —тельмах, Ц ¤ там боровс¤ до смерт≥, бо в
той час на шахтах ¬оркути був один вих≥дний, ≥ то за граф≥комФ.[14]
ƒехто з с≥он≥ст≥в в≥дмовл¤вс¤ споживати страву з загального казана, де могло
варитис¤ й нечисте мТ¤со, ≥ мусив обмежуватись дуже скромним рац≥оном. ќсь ¤к
описуЇ своЇ перебуванн¤ в табор≥ ќлена —олоницька, 1922 р.н., заарештована в
березн≥ 1951: Дя сид≥ла по пТ¤ть суток у карцер≥ за суботу: один день дають
виходний, а два дн≥ нЇ, а в мене ж два дн≥, Ц так вони беруть у суботу
посад¤ть, а в четвер випускають. ” четвер поробила, у пТ¤тницю, а в суботу
опТ¤ть туда...† як садовили в карцер...
то на сутки 300 грам хл≥ба ≥ кружка холодноњ води, а б≥льш н≥чого. ≤ так, було,
ц≥лий год мене садовили, по пТ¤ть, по пТ¤ть суток у карцер≥. ј ми ж тењ п≥щ≥ не
брали з котла. ’л≥б возьмеш та й чай, та й усьо, так жили...Ф.[15]
ѕетро —идоришин, заарештований у в≥ц≥ 17 рок≥в, теж пригадуЇ: Дћене в лагер≥
катували за суботу й нед≥лю... «а це ¤ прот¤гом пТ¤ти рок≥в в≥дсид≥в одного
≥зол¤тора, Ѕ”–а, б≥льш ¤к п≥втора року, два роки десь... Ѕув —авЇр≥н, такий
надз≥ратель, то руки в кайдани ≥ страшенно били ногами: по ген≥тал≥¤х, печонка,
почки. я ¤к подумаю, то просто ужас, шо робили...Ф. ѕоет-любитель, в≥н написав
про це в в≥рш≥ п≥д назвою Д√≥ркий споминФ: Дя не бажаю нав≥ть ворогам / “ого що
пережив в невол≥ сам, / ¬ жахливих стал≥нських концтаборах Ц / я не забув цей
геноцидний жах... / я в≥рив: виживу в невол≥, / ћен≥ √осподь допомагав, /
ƒолать лиху, злорадну долю, / ≤, ¤к ви бачите, здолав...Ф. [16]
ѕ≥сл¤
поверненн¤ з табор≥в у 1958-1959 роках мурашк≥вц≥ спробували в≥дбудувати своЇ,
¤к вони кажуть, ДобществоФ спершу в ћолдав≥њ, а в тод≥ в м. устанай у
азахстан≥, де понад 100 чолов≥ка с≥он≥ст≥в працювали за контрактом на
промислових будовах ¤к одна велика бригада й жили на засадах Їдност≥ майна та
сп≥льного столу. ќднак у березн≥ 1959 р. кустанайська громада була ДвикритаФ, а
њњ кер≥вники, Ћюбов ”шенко та ≤ван —авов, засуджен≥ на 10 рок≥в (њх, щоправда,
зв≥льнено вже в 1961). ” 60-80-х роках, серед с≥он≥ст≥в випадки в≥дмови в≥д
призову уже практично не було. «мал≥ла до к≥лькох дес¤тк≥в с≥мей секта не могла
дозволити соб≥ нового конфл≥кту з владою, ¤кий м≥г би призвести до в≥дс≥ву
молодого покол≥нн¤ й остаточноњ дез≥нтеграц≥њ громади. ’оча були й вин¤тки. —каж≥мо,
с≥он≥ст ≥з устана¤ «оровавель ¬асилюк за в≥дмову служити в арм≥њ в≥дбув 2 роки
тюрми, а по зв≥льненн≥, за повторну в≥дмову Ц ще 4 з половиною роки. ѕ≥д час
увТ¤зненн¤ в≥н регул¤рно сид≥в у карцер≥ за в≥дмову працювати в суботу ≥ вийшов
на волю вже в роки ѕеребудови.[17]
« пер≥оду
хрущовськоњ атењстичноњ кампан≥њ походить перший в≥домий нам документ, що визначав
правовий статус мурашк≥вц≥в ¤к Дантирад¤нськњФ та Дбузув≥рськоњФ секти. ќтже, в
≥нструктивному лист≥ уповноваженого –ади в справах рел≥г≥йних культ≥в по ”–—–
до обласних уповноважених зазначено: Д–ел≥г≥йним п≥дп≥лл¤м, виход¤чи з пр¤мого
зм≥сту цього терм≥ну, називаютьс¤... законсп≥рован≥ антирад¤нськ≥
рел≥г≥йно-бузув≥рськ≥ орган≥зац≥њ, що завдають пр¤моњ шкоди держав≥ самим
фактом свого ≥снуванн¤ та формами своЇњ д≥¤льност≥...: Д—в≥дки ™говиФ,
Дмальованц≥Ф, Дскопц≥Ф, Дс≥он≥стиФ (мурашк≥вц≥), Дчервонодраконовц≥Ф,
Дадвентисти-реформ≥стиФ та ≥н.Ф.[18]
—татус
Дтаких, що не п≥дл¤гають реЇстрац≥њФ був остаточно закр≥плений за с≥он≥стами
Д≤нструкц≥Їю про застосуванн¤ законодавства про культиФ, що була ухвалена
сп≥льною постановою –ади в справах –ѕ÷ та –ади в справах рел≥г≥йних культ≥в 16
березн¤ 1961 р. “ам сказано: ДЌе п≥дл¤гають реЇстрац≥њ рел≥г≥йн≥ громади й
групи в≥руючих, ¤к≥ належать до сект, що њхнЇ в≥ровченн¤ маЇ протидержавний та бузув≥рський
характер: Їгов≥сти, ≤ѕ÷, ≤ѕ’, адвентисти-реформ≥сти, мурашк≥вц≥ тощоФ.[19]
÷¤ ≥нструкц≥¤ д≥¤ла до 1988 року.
Ќаостанок не можна
не згадати й про мурашк≥вц≥в, загиблих в≥д рук н≥мецьких окупант≥в та й узагал≥
в зав≥рюс≥ воЇнних рок≥в: наприклад,† ™вдокима
ѕилипчука з с. ѕ≥дземенн¤ јнтопольського району в 1942 роц≥ н≥мц≥ розстр≥л¤ли
разом ≥з с≥мТЇю, а ќлександр ѕархомчук, повернувшись у 1945 роц≥ з фронту, був
убитий, втрапивши в зас≥дку проти бандер≥вц≥в.
Ќе можна забути й про
тих, кого знищили повстанц≥ ”ѕј. ” матер≥алах р≥вненського уповноваженого –ади
в справах рел≥г≥йних культ≥в збер≥гаЇтьс¤ присланий в≥д когось ≥з м≥сцевих
мурашк≥вц≥в список 29 с≥он≥ст≥в ≥з сс. Ѕережниц¤, Ќивецьк, ќрв¤ниц¤ й —охи, Д¤к≥
погибли наглою смертю от бульбовской бандиФ. ¬ цьому ж документ≥ зазначено: ДЅульбовц≥
вважають, що с≥он≥сти Ї комун≥стами. Ѕуло р≥шенн¤ бульбовц≥в знищити вс≥х
с≥он≥ст≥в, але завд¤ки партизанам ми лишились жив≥. « с. Ќивецька вс≥ с≥он≥сти
вибралис¤ в ƒубровицюФ.[20]
«агибель в≥д рук ”ѕј
багатьох с≥он≥ст≥в ƒубровицького району, та й випадок, коли рад¤нськ≥ партизани
вр¤тували нивецьких с≥он≥ст≥в, вив≥зши њх до ƒубровиц≥, знаход¤ть потвердженн¤
в спогадах ≥ переказах сучасних с≥он≥ст≥в. —каж≥мо, згаданого в списку ћихайла
—олому Ц розпов≥дала автору Ќад≥¤ ƒзюбук Ц ДпривТ¤зали в л≥су до сосни, де
комашник... ≥ там в≥н скончавс¤. Ц «а що вони його? Ц ...ћи не знаЇм, за що,
хто там одчитувавс¤? —трашно, що робили бандеровц≥.Ф Ќапади були вмотивован≥,
очевидно, засвоЇною ще з довоЇнних час≥в нех≥ттю до сектант≥в (а тим паче
сектант≥в Джид≥вськоњ в≥риФ, що пробували будувати ДкомунуФ), а також
п≥дозрами, що с≥он≥сти сп≥впрацюють з рад¤нською владою Ц в дус≥ тоњ ман≥њ
пошуку шпигун≥в, що панувала в бандер≥вському п≥дп≥лл≥. —каж≥мо, баба й т≥тка
ћар≥њ Ћащук були застрелен≥ за те, що, незважаючи на заборону бандер≥вц≥в,
ходили в район, щоб домовитис¤ про зменшенн¤ податку, а д¤дько —тепана
—тасевича був побитий так, що в результат≥ збожевол≥в, через п≥дозру, що в≥н
щось доносив р¤д¤нськ≥й влад≥.[21]
ёхим ¬асилюк, 1926 р.н., в розмов≥ з автором говорив про 46 с≥он≥ст≥в, що
загинули в≥д рук бандер≥вц≥в,[22]
а за даними рад¤нських орган≥в бандер≥вц≥ знищили близько 15 с≥мей с≥он≥ст≥в.[23]
ѕ≥дсумовуючи, можна
сказати, що за нашими п≥драхунками, основаними на опрацьованих карних справах
та св≥дченн¤х самих мурашк≥вц≥в, в 1939-41 та 1946-1953 рр. було репресовано
близько 130-140 с≥он≥ст≥в (з них по≥менно в≥домо 112). ƒл¤ рел≥г≥йноњ групи,
¤ка в 1940-х роках нал≥чувала не б≥льш ¤к 900-1000 чолов≥ка, це дуже високий
в≥дсоток репресованих Ц мабуть, один ≥з найвищих серед ≥нших теч≥й Дрел≥г≥йного
п≥дп≥лл¤Ф.
—ьогодн≥ велика громада
с≥он≥ст≥в-мурашк≥вц≥в (435 душ станом на початок 2010 року) ≥снуЇ в смт.
ом≥нтерн≥вське ќдеськоњ област≥, а ще к≥лька дес¤тк≥в Ц розс≥¤н≥ по ”крањн≥,
азахстану, ѕридн≥стровТњ. ƒос≥ жив≥ к≥лька чолов≥к ≥з тих, кому довелос¤
пройти табори √”Ћј√у. р≥м того б≥льш≥сть сучасних с≥мей с≥он≥ст≥в Ц це нащадки
колишн≥х вТ¤зн≥в стал≥нського режиму. “ож наше невелике досл≥дженн¤ нехай буде
даниною справедливост≥ тим, хто безвинно постраждав за свою в≥ру.
[1] амейша Ѕ. ».
–елигиозна¤ секта евангельских христиан св¤тых сионистов и ее реакционна¤
сущность. ƒиссертаци¤... кандидата истор. наук. Ч ћинск: »нститут
искусствоведени¤, этнографии и фольклора јЌ Ѕ–—–, 1971. Ч 285 с.; то такие
мурашковцы. Ч ћинск: Ѕеларусь, 1970. Ч 39 с.; амейша Ѕ. ≤. Дјсабл≥васц≥
матэры¤льнага ≥ с¤мейнага быту сектанта¢-мурашка¢ца¢Ф // Ётнаграф≥чны зборн≥к.
Ч ћ≥нск, 1973. Ч —. 129-138.
[2] Chmielewska Justyna. Święta krew, święty czas, święci ludzie. Historia i mitologia Ewangelicznych Chrześcijan Świętych Syjonistów
(Muraszkowców). Ч Warszawa: Neriton, 2009. Ч 178 s.
[3] ƒержарх≥в
–≥вненськоњ област≥ (ƒј–ќ), ф. –-2771, оп. 2, спр. 2912, арк. 3.
[4] —права Ќ. ѕалта,
1940 р. Ч оп≥¤ в арх≥в≥ автора.
[5] –озмова автора з
ќленою —олоницькою та Ќад≥Їю ƒзюбук, 8 серпн¤ 2010 року; дан≥ товариства
Дћемор≥алФ: http://lists.memo.ru.
[6] ƒј–ќ, ф. –-2771,
оп. 2, спр. 2243, арк. 28-36.
[7] —права ћойсе¤
янчука та ≥н., 1949 р. Ч оп≥њ в арх≥в≥ автора; јрх≥в ”правл≥нн¤ —Ѕ” в
–≥вненськ≥й обл., спр. ѕ-8029, т. 1, арк. 33; –озмова автора з ёхимом
¬асилюком, 19 грудн¤ 2010.
[8] ƒј–ќ,
ф. –-2771, оп. 2, спр. 3371, арк. 64-71; —права ћойсе¤ янчука та ≥н., Ч оп≥њ в
арх≥в≥ автора. ¬ 1949 засуджен≥ за в≥дмову служити в арм≥њ були зв≥льнен≥
достроково.
[9]
√осархив Ѕрестской области, ф. 1339, оп. 1, д. 5, л. 60.
[10] ƒј–ќ, ф. –-2771,
оп. 2, спр. 4455, арк. 675; спр. 3377, арк. 151-154.
[11] ƒј–ќ, ф. –-2771,
оп. 2, спр. 3371, арк. 206-211.
[12] –озмова автора з
ћар≥Їю Ћащук, 1940 р.н.
[13] –озмова автора з
ћар≥Їю Ћащук, 1940 р.н.
[14] Ћист ћихайла
—тельмаха з 26 червн¤
1968. Ч јрх≥в автора.
[15] –озмова автора з
ќленою —олоницькою, 1920 р.н..
[16] –озмова автора з
ѕетром —идоришиним, 1933 р.н.
[17] –озмова автора з
ёр≥Їм ¬асилюком, 1969 р.н.
[18] ƒержарх≥в
Ћьв≥вськоњ област≥, ф.
–-1332, оп. 2, спр. 19, арк. 93.
[19] »нструкци¤ по применению
законодательства о культах от 16 марта 1961 г. // «аконодательство о
религиозных культах. ƒл¤ служебного пользовани¤. ћ., 1969. Ч —. 143.
[20] ƒј–ќ, ф. –-204,
оп. 12, спр. 3, арк. 10.
[21] –озмови автора з
Ќад≥Їю ƒзюбук, 1930 р.н., та ћар≥Їю Ћащук, 1940 р.н.
[22] –озмова автора з
ёхимом ¬асилюком, 1926 р.н.
[23] ƒь¤ченко ќ.¬.,
ѕ¤тидес¤тничество в Ѕеларуси. Ч ћогилев: ћ√” им. улешова, 2003. Ч —. 42.
SUMMARY
Roman Skakun
EVANGELICAL CHRISTIANS Ц SAINT ZIONISTS (MURASHKOVTSI): FORGOTTEN VICTIMS OF SOVIET
REPRESSIONS
The article discusses Soviet repressions against the sect of Evangelical Christians Ц Saint Zionists (Murashkovtsi) which was considered УsubversiveФ and УbarbarianФ due to its ecstatic mysticism, objection to military service, Sabbath observance and negative attitude towards the kolkhozes. In 1940-41 and 1944-53 some 130-140 Zionists were arrested for Уanti-Soviet activityФ or conscientious objection and sentenced to 5, 8, 10 or 25 years of GULAG.
Keywords: Evangelical Christians Ц Saint Zionists, Murashkovtsi, sectarians, Soviet repressions.