”ƒ 279:94(477)†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† —какун –. Ћ.
†ЂЅќ∆ј ќћ”Ќјї ѕ–ќ“» Ђ ќћ”Ќ≤—“»„Ќќѓї
ƒ≈–∆ј¬»: —≤ќЌ≤—“»-ћ”–јЎ ≤¬÷≤ ≤ –јƒяЌ—№ ј ¬Ћјƒј
” статт≥
розгл¤даЇтьс¤ ≥стор≥¤ рел≥г≥йноњ секти с≥он≥ст≥в-мурашк≥вц≥в, що виникла в 30-х
роках ’’ ст. на «ах≥дному ѕол≥сс≥, в рад¤нський пер≥од (1939-1991): њх
ставленн¤ до рад¤нськоњ влади, њх намаганн¤ утворити рел≥г≥йно-господарську
комуну, а також механ≥зми адаптац≥њ нелегальноњ секти до реал≥й рад¤нського сусп≥льства.
лючов≥ слова: с≥он≥сти-мурашк≥вц≥, комун≥зм, рел≥г≥йна комуна, репрес≥њ,
–ад¤нський —оюз.
ѕ≥сл¤ розпаду —–—– пол≥тика рад¤нського режиму щодо рел≥г≥њ взагал≥ ≥ так
званого сектантства зокрема знайшла численних досл≥дник≥в. „имало вже написано,
скаж≥мо, про репрес≥њ супроти духовенства р≥зних церков, про пересл≥дуванн¤ св≥дк≥в
™гови, пТ¤тдес¤тник≥в, баптист≥в, член≥в де¤ких ≥нших в≥дносно численних
конфес≥й. ¬т≥м, у багатьох випадках досл≥дники цих питань поход¤ть з числа
самих в≥руючих, а сам≥ досл≥дженн¤ мають характер своЇр≥дного мартирологу, оминаючи
ц≥кав≥, але неактуальн≥ з погл¤ду в≥руючих питанн¤ з сфери ≥стор≥њ та
соц≥олог≥њ рел≥г≥њ. р≥м того чимало малих рух≥в з категор≥њ колишнього
Дрел≥г≥йного п≥дп≥лл¤Ф дос≥ не знайшли своњх ≥стор≥ограф≥в, дарма що њх ≥стор≥¤
могла б пролити св≥тло на чинники й механ≥зми виникненн¤, триванн¤ й занепаду
рел≥г≥йних рух≥в. ƒана статт¤ спробуЇ дещо заповнити цю прогалину, описавши
рад¤нський пер≥од ≥стор≥њ одного з таких рух≥в, що з погл¤ду рад¤нськоњ влади завдавали
Дпр¤моњ шкоди держав≥ самим фактом свого ≥снуванн¤ та формами своЇњ д≥¤льност≥Ф
[2, арк. 93], а саме Ївангельських христи¤н св¤тих с≥он≥ст≥в, в≥домих теж ¤к мурашк≥вц≥.
Ќа матер≥ал≥ ц≥Їњ ≥стор≥њ ми спробуЇмо вказати де¤к≥ механ≥зми адаптац≥њ
сектантства до рад¤нського соц≥уму.
Ќа даний час, ¤кщо не рахувати тенденц≥йно-полем≥чних
статей у рад¤нськ≥й прес≥, зТ¤вилос¤ т≥льки два поважн≥ досл≥дженн¤ мурашк≥вського
руху: це дисертац≥¤ Ѕолеслава амейш≥ з Ѕерест¤ [12] ≥ прац¤ варшавськоњ
досл≥дниц≥ ёстини ’мелевськоњ, ¤ка описуЇ побут ≥ в≥руванн¤ сучасних мурашк≥вц≥в
та њх баченн¤ власноњ ≥стор≥њ [19]. ќднак жодна з цих не висв≥тлюЇ належним
чином тих питань, про ¤к≥ п≥де мова нижче: Ѕ. амейш≥ завадили в цьому
≥деолог≥чн≥ рамки епохи й зумовлен≥ ними установки, а в випадку ё. ’мелевськоњ певн≥
моменти випали з пол¤ зору через†
етнограф≥чно-антрополог≥чну методолог≥ю й ≥стор≥ограф≥чну поверхов≥сть
прац≥.
—екта мурашк≥вц≥в сформувалас¤ в 1932-34 роках навколо
≤вана ћурашки, Дпророка ≤лл≥, јнгела «ав≥ту й ќтц¤ —≥онуФ, ≥ його Ддуховноњ
ж≥нкиФ ќльги ирильчук, Дћатер≥ —≥ону й ∆ертви ’ристовоњФ. ≤ван ћурашко, 1891
р.н., уродженець села –озм≥рки осовського пов≥ту на б≥лоруському ѕол≥сс≥, в
1905 роц≥ ем≥грував до јмерики, щоб у 1925 повернутис¤ й стати одним ≥з
найактивн≥ших пропов≥дник≥в пТ¤тдес¤тництва на ѕол≥сс≥. ћурашко вважав себе за
пророка, на ¤кому лежить печать Ѕожа, ≥ його д≥¤льн≥сть супроводжували численн≥
ДчудесаФ, про ¤к≥ тут нема м≥сц¤ говорити докладно. ” 1931 роц≥ в≥н зустр≥вс¤ з
ДпророчицеюФ ќльгою ирильчук, 1885 р.н., ¤ка п≥сл¤ наверненн¤ на
пТ¤дес¤тництво роз≥йшлас¤ з чолов≥ком-православним ≥ ходила по селах,
виголошуючи отриман≥ в≥д Ѕога одкровенн¤; в серпн≥ 1932 Дз наказу ЅожогоФ
ћурашко вз¤в ≥з ќльгою Ддуховний шлюбФ.
лючовим моментом у творенн≥ новоњ Дс≥онськоњ в≥риФ стало
Дзн¤тт¤ печатейФ з ќльги ирильчук, ¤ке в≥дбулос¤ в 1932-33 роках ≥ мало стати
Ч зг≥дно з одкровенн¤м самоњ ж ќльги Ч спокутньою жертвою за гр≥хи св≥ту:
ћурашко за допомогою бритви робив на њњ шк≥р≥ глибок≥ надр≥зи, а кров, що
спливала з ран, збирав у пл¤шки. «годом ц¤ кров використовувалась дл¤ р≥зних
ритуальних ц≥лей: њњ виливали в р≥чку √оринь дл¤ осв¤ченн¤ св≥ту, нею омивали
в≥руючих-с≥он≥ст≥в, њњ вживали дл¤ причаст¤, використовували дл¤ зц≥ленн¤
хворих тощо.
Ѕ≥льш≥сть ћурашкових посл≥довник≥в були, ¤к ≥ сам≥
ћурашко й ќльга, вих≥дц¤ми з пТ¤тдес¤тництва, а сам рух в≥дзначавс¤ характерним
дл¤ пТ¤тдес¤тництва м≥стично-екстатичним культом: рад≥нн¤ з танц¤ми, плесканн¤м
у долон≥, говор≥нн¤м Днезнайомими мовамиФ тощо. як ≥ б≥льш≥сть пТ¤тдес¤тник≥в,
с≥он≥сти негативно ставились до в≥йськовоњ служби. ўе одною характерною
особлив≥стю була юдањстична старозав≥тна регламентац≥¤: с≥он≥сти св¤ткували
кр≥м нед≥л≥ також ≥ суботу, додержуючи при цьому в≥дпов≥дних старозав≥тних
припис≥в (у суботн≥й день не готували њж≥, не топили п≥ч тощо). ¬они також не вживали
свинини й ≥ншого ДнечистогоФ мТ¤са; заб≥й худоби мав проводити спец≥альний
р≥зник за типово юдейським ритуалом. «г≥дно з Дс≥онським закономФ,
чолов≥ки-с≥он≥сти повинн≥ були запускати бороду й коротко стригти волосс¤, а
ж≥нки Ц в дус≥ сел¤нськоњ звичайност≥ Ц неодм≥нно носити хустку, довге платт¤ й
блузку на довгий рукав, а також фартух.
ƒ≥¤льн≥сть пророка ћурашка припала на часи, коли ѕол≥сс¤
переживало глибоку кризу, зумовлену, з одного боку, св≥тогл¤дними потр¤с≥нн¤ми
пер≥оду в≥йни, революц≥њ та громад¤нськоњ боротьби, а з другого, економ≥чними
процесами, що призвели до занепаду традиц≥йних форм господарюванн¤ та
орган≥зац≥њ житт¤. ¬≥дпов≥ддю на процеси дезорган≥зац≥њ та деморал≥зац≥њ
пол≥ського села було прагненн¤ знайти нов≥ св≥тогл¤дн≥ ор≥Їнтири, ре≥нтегрувати
сп≥льноту на новому фундамент≥, на основ≥ новоњ соц≥ально-культурноњ модел≥.
√оловних Ц ≥ до певноњ м≥ри взаЇмовиключних Ц напр¤м≥в соц≥ального
реформаторства в випадку ѕол≥сс¤ було три: по-перше, соц≥альний радикал≥зм в
постат≥ ѕ«”- ѕ«Ѕ, Д√ромадиФ в ≥нших л≥вих парт≥й; по-друге, нац≥ональний
украњнський (меншою м≥рою, б≥лоруський) рух; ≥ по-третЇ, розмањтого роду
протестантськ≥ секти, що клали в фундамент реформи житт¤ й звичањв авторитет
—в¤того ѕисьма й нову, переор≥Їнтовану з маг≥чних ритуал≥в на
морально-практичн≥ норми форму рел≥г≥йност≥ [21, s.
463-507]. —пробу Дпобудувати нове житт¤Ф за
Ївангельських зразком зробив ≥ ≤ван ћурашко: на початку 1936 року в≥н закликав
своњх посл≥довник≥в продавати землю й майно зТњжджатис¤ на хут≥р «ар≥чиц¤
неподал≥к ƒубровиц≥, де на придбан≥й дл¤ сектант≥в земл≥ Ц близько 200 га,
здеб≥льшого з-п≥д л≥су Ц мало бути побудоване об≥ц¤не в ќбТ¤вленн≥ м≥сто Ќовий
™русалим.
Ќа ћурашковий заклик в≥дгукнулос¤ до 500 чолов≥к (100
с≥мей) с≥он≥ст≥в ≥з загального числа десь ≥з тис¤чу, що прињхали Дна —≥онФ. ѕроживали
вони в надзвичайно т¤жких умовах у бараку, переробленому з колишньоњ конюшн≥
графа ѕлатера; там були влаштован≥ дощан≥ нари в два поверхи, под≥лен≥ перегородками
з р¤дна на окрем≥ ком≥рки Ц по одн≥й на с≥мТю. —≥он≥сти жили в ДЇдност≥Ф за
прикладом перших христи¤н: сп≥льно обробл¤ли землю й працювали на господарств≥,
харчувалис¤ за одним столом. ”т≥м, ц¤ комуна не про≥снувала довго: усв≥домивши
соб≥ Дкомун≥стичнийФ характер ћурашкового починанн¤, польська влада, ¤ка
контролювала парцел¤ц≥ю пом≥щицьких маЇтк≥в, не дозволила с≥он≥стам запланований
обс¤г земл≥, а тому комуна так ≥ не стала економ≥чно самодостатньою. ¬лада
також заборонила с≥он≥стам будувати будинки дл¤ житла, тож уже п≥д к≥нець 1937
року ћурашко казав своњм посл≥довникам розТњжджатис¤, а сам, забравши рештки
с≥онськоњ каси, вирушив до јргентини в над≥њ отримати там землю й орган≥зувати
ем≥грац≥ю своњх посл≥довник≥в. ÷им його планам завадила в≥йна.
ƒокладно про ћурашк≥в Ќовий ™русалим ми вже писали в
окрем≥й статт≥ [15], а тут зупин≥мос¤ на наступному,
рад¤нському етап≥ в житт≥ мурашк≥вськоњ комуни. ѕол≥ська людн≥сть, ¤ка й до того в≥дзначалас¤
л≥ворадикальними настро¤ми, сприйн¤ла встановленн¤ рад¤нськоњ влади та њњ перш≥
заходи назагал позитивно. «рештою, ц≥ заходи обТЇктивно спри¤ли пол≥пшенню
становища вкрай убогих пол≥ських сел¤нства, ¤ким передано сотн≥ тис¤ч гектар≥в
земель, велику к≥льк≥сть худоби, ≥нвентар¤ й нас≥нн¤, конф≥скованих у польських
пом≥щик≥в та осадник≥в. Ѕула анульована податкова й кредитна заборгован≥сть,
розширено мережу шк≥л та л≥карень тощо. “воренн¤ колгосп≥в та радгосп≥в у цей
час мало досить обмежений ≥ в≥дносно добров≥льний характер, ≥ темн≥ сторони
рад¤нського ладу ще не надто давалис¤ взнаки.
—ам ћурашко не мав н≥¤ких симпат≥й до рад¤нськоњ влади, знаход¤чи дл¤ нењ р≥зного роду
непригл¤дн≥ прообрази з Ѕ≥бл≥њ: н≥невит¤ни, сарана з ќбТ¤вленн¤ тощо. ’ай там
¤к, було добре в≥домо, що це влада безбожна. “а з ≥ншого боку, в сектантських
колах здавна кружл¤ли ≥дењ про те, що рад¤нська влада повинна в≥д≥грати певну
есхатолог≥чну роль або й узагал≥ утвердити на земл≥ ÷арство Ѕоже, ¤ке буде
збудоване на ранньохристи¤нських засадах соц≥альноњ р≥вност≥ й сп≥льност≥ майна:
можна навести ¤к приклад певного лима ≤ванюху з с. Ћисн¤ки на овельщин≥, Двеликого пророка й вогненного цар¤Ф, що пропов≥дував Дбурю з≥ сходу, помсту
пригнобленого люду, ¤ка змете пан≥в з лиц¤ земл≥Ф [20]. «гадаймо, зрештою, що
на початку 20-х рок≥в так≥ сам≥ погл¤ди були поширен≥ й серед рос≥йських
сектант≥в: духобор≥в, молокан, а подекуди й баптист≥в, Ц ≥ парадоксальним чином
сус≥дували з апокал≥птичними настро¤ми рух≥в традиц≥онал≥стськоњ ор≥Їнтац≥њ, що
трактували –ад¤нську владу ¤к владу јнтихриста. ќтож ≥ серед с≥он≥ст≥в були
люди, ¤к≥ мали певн≥ над≥њ на нову владу з њњ гаслами р≥вност≥ й братерства.
Ќа момент приходу рад¤нськоњ
влади в Ќовому ™русалим≥ лишалос¤ ще близько 15 с≥мей мурашк≥вц≥в, переважно з
числа с≥онського ДактивуФ, що, продавши свого часу все майно, попросту не мали
куди повертатис¤ й дал≥ жили на засадах Їдност≥ Ц ≥ в нужденних умовах. ≤
прих≥д новоњ влади викликав серед с≥он≥ст≥в певне брод≥нн¤: серед них зТ¤вилас¤
Дпрорад¤нськаФ парт≥¤, на чол≥ ¤коњ сто¤в найближчий соратник ћурашка
Дѕравитель —≥онуФ як≥в Ћемеза. як розпов≥датиме згодом с≥он≥ст ≥з —арненщини ост¤нтин —идоришин: ДЋемеза яков мне обТ¤сн¤л, что секте мурашк≥вцев
будет оказывать помощь —оветска¤ власть... Ќа сборищах [он] высказывал [мнение], что... так как —оветска¤ власть ведет борьбу против
капитализма, то нашей секте мурашковцев необходимо помогать —оветской власти, котора¤
впоследствии должна помочь нам построить лучшую жизнь дл¤ людейФ [4, арк. 101-105]. —ам
—идоришин уже п≥сл¤ в≥йни в≥дзиватиметьс¤ про нову владу й њњ програму так:
оммунизм ¤ считаю тем
царством Ѕожиим, за которое мы молимс¤. —оветска¤ же
власть начала строить ÷арство Ѕожие, так как ликвидирует разницу между людьми,
частную собственность, что ¤ предполагаю неотъемлимой частью царства Ѕожьего...
Ќа основании —в¤щенного ѕисани¤, как ¤ его понимаю, советска¤ власть должна
установитьс¤ на всей земле, ликвидировать частную собственность, сделать людей
равными. ¬се люди повер¤т в Ѕога и на земле будет ÷арство Ѕожие. я верю в Ѕога,
то есть в наличие сверхъестественной силы, котора¤ руководит людьми, в данном
случае советскими людьми, и поможет им сделать на земле ÷арство Ѕожье [4, арк. 56-62].
” грудн≥ 1939 року як≥в Ћемеза
скликав у Ќовому ™русалим≥ зТњзд апостол≥в, на ¤кому йшлос¤ передовс≥м про
ставленн¤ до новоњ влади та њњ заход≥в, а особливо Ц колектив≥зац≥њ, що
перегукувалас¤ з мурашк≥вськими ≥де¤ми житт¤ в ДЇдност≥Ф. ѕ≥сл¤ дводенноњ дискус≥њ
с≥он≥сти ухвалили прохати органи влади, щоб т≥ дозволили орган≥зувати колгосп
т≥льки з њх однов≥рц≥в. « ц≥Їю метою як≥в Ћемеза в супровод≥ двох апостол≥в
вирушив до —арн, але в≥дпов≥дь, зрозум≥ло, була в≥дмовна [10].
≈нтуз≥азм щодо новоњ влади й колгосп≥в под≥л¤ли далеко не
вс≥: б≥льш≥сть с≥он≥ст≥в на чол≥ ≥з сином ћатер≥ —≥ону ћихайлом ирильчуком
вважали, що безбожна влада довго не протримаЇтьс¤, ≥ треба д≥¤льною пропов≥ддю
готувати народ до пришест¤ ’ристового. “им часом як≥в Ћемеза Ц можливо, п≥сл¤
сп≥лкуванн¤ з органами влади Ц радив, навпаки, Дпричањтис¤Ф ≥ нав≥ть
демонстративно перестав додержувати суботи. ¬ п≥дсумку ДѕравительФ ≥ ≥ще один
апостол покинули —≥он ≥ п≥шли працювати в радгосп, а вже в червн≥ 1940
б≥льш≥сть б≥льш≥сть кер≥вник≥в секти, в тому числ≥ й жител≥ Ќового ™русалиму,
були заарештован≥ ¤к члени Дантирад¤нськоњ орган≥зац≥њФ й засуджен≥ на 5-8
рок≥в табор≥в [5]. ќтож у 1940 роц≥ мурашк≥вська комуна остаточно перестала ≥снувати.
ќднак ≥де¤ мурашк≥вського
колгоспу була-таки зреал≥зована. —талос¤ це в с. ”пирово ≤ван≥вського р-ну
тод≥шньоњ ѕинськоњ област≥ п≥д проводом мурашк≥вського ДапостолаФ Ќикифора
ѕалта. оли навесн≥ 1940 року в с. ”пирово створювали колгосп ≥м. Ћен≥на, в≥руюч≥-с≥он≥сти
числом 12 с≥мей подали за¤ви на вступ, але виставили своњ вимоги Ц не працювати
в суботи й нед≥л≥. ¬имоги ц≥, ¤сна р≥ч, були в≥дкинут≥. —≥он≥стам вид≥лили
землю ¤к одноос≥бникам, та вони не стали њњ д≥лити, а створили Ц за
терм≥нолог≥Їю каральних орган≥в Ц ДлжеколгоспФ: звезли ≥нвентар, звели т¤глову
худобу в одне м≥сце, разом обробл¤ли землю, харч≥ д≥лили за числом њдц≥в.
√олова рад¤нського колгоспу нар≥кав, що с≥он≥сти Дс целью подорвать
наш колхоз организовали свой колхоз имени ’риста и распростран¤ют клевету и
всевозможные измышлени¤, а также доказывают о правильност≥ ихнего колхоза,
говор¤т: Ђ—мотрите, кушаем все вместе с одного стола, друг друга
уважаем, не ругаемс¤, а у вас в колхозе кушают колхозники каждый свое, то это
уже неправильно и хуже, чем у насїФ [10]. ”пировський ДлжеколгоспФ про≥снував
недовго. ќргани безпеки розц≥нили його ¤к спробу Дп≥д≥рвати й ослабити м≥ць
соц≥ал≥стичноњ системиФ Ц ≥ кер≥вники упировськоњ громади були заарештован≥ й
засуджен≥ за антирад¤нську д≥¤льн≥сть на 8 рок≥в табор≥в.
ѕ≥сл¤ в≥йни д≥¤льн≥сть мурашк≥вц≥в знову пожвавилас¤ завд¤ки зусилл¤м Дћатер≥ —лавиФ Ћюбов≥ ”шенко з с. раЇва
√ощанського р-ну –≥вненськоњ област≥, ¤ка в 1946 вз¤ла на вихованн¤ двох осирот≥лих
малол≥тн≥х унучок ќльги ирильчук. „ерез цих д≥тей, вважали с≥он≥сти, промовл¤в
≥ д≥¤в ƒух Ѕожий, тож до раЇва почалос¤ масове паломництво, що супроводилос¤
великим рел≥г≥йним п≥днесенн¤м та аг≥тац≥Їю серед людност≥. —еред с≥он≥ст≥в ц≥
под≥њ в≥дом≥ ¤к Дƒругий зовФ та Доновленн¤ запов≥дейФ п≥сл¤ того розчаруванн¤ й
в≥дступу в≥д засад в≥ри, що настали всл≥д за розпуском Ќового ™русалиму та в≥дТњздом
ќтц¤ й ћатер≥ —≥ону. «розум≥ло, що новий конфл≥кт с≥он≥ст≥в ≥з рад¤нською
владою був неминучий. јнтим≥л≥таризм, субота, м≥стично-екстатичний культ Ц
кожен з цих трьох момент≥в м≥г сам по соб≥ стати п≥дставою дл¤ в≥днесенн¤ секти
в розр¤д Дантирад¤нськихФ або Дбузув≥рськихФ. ј проте частина с≥он≥ст≥в ≥ дал≥
демонструвала щодо ц≥Їњ влади певн≥ ≥люз≥њ.
” 1945 роц≥ громада с≥он≥ст≥в ≥з с. —елець ƒубровицького
р-ну числом у сто чолов≥к нав≥ть подала документи на реЇстрац≥ю Ц а що в
р≥вненського уповноваженого в справах рел≥г≥йних культ≥в була заведена
в≥дпов≥дна реЇстрац≥йна справа [5], то можна припускати, що ц¤ громада певний
час д≥¤ла легально. —ам≥ с≥он≥сти за¤вл¤ли, що њм заборонили збиратис¤ доп≥ру в
1947 роц≥ [3, арк. 106-108]. “ака ситуац≥¤ не видаЇтьс¤ неймов≥рною:
новопризначен≥ обласн≥ уповноважен≥ Ц ¤к правило, колишн≥ прац≥вники орган≥в
безпеки Ц слабо ор≥Їнтувалис¤ в тонкощах рел≥г≥йного житт¤ й, очевидно, не
здавали соб≥ справи, чим Ївангельськ≥ христи¤ни св¤т≥ с≥он≥сти в≥др≥зн¤ютьс¤
в≥д простих Ївангельських христи¤н.
” 1948, коли с≥он≥стам заборонили збиратис¤ й нов≥ арешти
були т≥льки справою часу, Ћюбов ”шенко Ц незважаючи на доводи декотрих своњх
соратник≥в про безглузд≥сть ц≥Їњ зат≥њ Ц в≥др¤дила до ћоскви, до –ади рел≥г≥йних
культ≥в, апостола ост¤нтина —идоришина, ¤кий мав домовитис¤ про визнанн¤
с≥онськоњ в≥ри й про створенн¤ колгоспу з числа с≥он≥ст≥в. « собою в≥н в≥з
власноруч написаний трактат п≥д назвою Д„то такое Ѕибли¤ и как ее пониматьФ, в
¤кому тлумачив б≥бл≥йн≥ образи Дприменительно к советской действительностиФ [3,
арк. 20-33]. “епер, так само ¤к ≥ перед в≥йною, дехто з с≥он≥ст≥в висловлював
припущенн¤, що з вол≥ Ѕожоњ рад¤нська влада невдовз≥ переродитьс¤ й стане
владою с≥онською. як розпов≥дав один ≥з них на допит≥: Дя говорил, что советска¤ власть и лично —талин примут нашу
веру, и тогда хороша¤ жизнь настанет, но это нужно понимать не в буквальном
смысле, а так, что советска¤ власть и —талин издадут такие законы, где будет
запрещено всем курение, пить вино, ругатьс¤, делать друг другу какое-либо злоФ [10]. ≤нш≥, вт≥м, трималис¤ протилежного погл¤ду й уважали, що Драд¤нська
влада в≥д сатаниФ, а тому с≥он≥сти не повинн≥ мати з нею н≥чого сп≥льного. “ут,
зрозум≥ло, не йшлос¤ про ¤кусь ч≥тку доктринальну позиц≥ю секти ¤к такоњ, Ц њњ
не було Ц а, певн≥ш, про переломлен≥ в рел≥г≥йн≥й св≥домост≥ уподобанн¤ й
спод≥ванн¤ окремих с≥он≥ст≥в.
¬≥дпов≥дно неоднозначним було й ставленн¤ до заход≥в рад¤нськоњ влади,
таких ¤к колектив≥зац≥¤, ≥ до рад¤нських ≥нституц≥й, таких ¤к школа. ѕ≥сл¤ в≥йни
дехто з с≥он≥ст≥в влаштувавс¤ працювати в новостворен≥ колгоспи, ≥ з початком
Доновленн¤ запов≥дейФ перед ними постало питанн¤ про те, ¤к сум≥стити цю роботу
≥з св¤ткуванн¤м суботи. ѕрим≥ром, 20 серпн¤ 1948 року с≥он≥ст ћихайло —тельмах,
бухгалтер колгоспу Д9 травн¤Ф на Ѕерестейщин≥, звернувс¤ до голови колгоспу з
Ддопов≥дною запискоюФ такого зм≥сту:
ƒо сегодн¤ ¤ как лошадь
работал и на поле, и в конторе, и в поездках, не име¤ ни одного дн¤ выходного.
я его должен иметь. Ќо на основании своего духовного побуждени¤ ¤ этим днем
избрал субботу... ј почему и извещаю теб¤, что с
завтрашнего дн¤, 21 августа, кажда¤ суббота дл¤ мен¤ выходной!... ¬ этот день
ты не должен тревожить мен¤ ни умственными работами, ни физическими, а ни
какими-либо поездками! Ётот день ¤ посв¤тил Ѕогу! [10]
—тельмахова за¤ва
була винесена
на загальн≥ збори колгоспник≥в, ≥ њњ ухвалили задовольнити, але це не завадило
тому, щоб згодом вона була п≥дшита до його крим≥нальноњ справи.
—тельмах, ¤к ≥ ≥нш≥ с≥он≥сти-колгоспники, не покидав роботи в колгосп≥.
ќднак переважна б≥льш≥сть с≥он≥ст≥в ≥ще не була охоплена колектив≥зац≥Їю, ≥
вони нав≥др≥з в≥дмовл¤лис¤ вступати в колгоспи, мотивуючи це неможлив≥стю
працювати пор¤д ≥з гр≥шниками. ѕрим≥ром, с≥он≥ст ост¤нтин ќстровський ≥з ѕинщини
за¤вл¤в:
Ћетом 1949 года мне предлагали вступить в колхоз, но
¤ за¤вл¤л, что Дв колхоз ¤ вступить не могу, потому что
праздную субботуФ, а также вместе с колхозниками работать
не буду, ибо во врем¤ работы они занимаютс¤ пустословием и различными
ругательствами... я не могу работать с лицами, которые не исполн¤ют положений
—в¤щенного ѕисани¤ [10].
“ак само з застереженн¤м ставилис¤
с≥он≥сти й до рад¤нськоњ осв≥ти: Доновлен≥ запов≥д≥Ф вимагали в≥д с≥он≥ст≥в не
пускати д≥тей до школи в суботн≥ дн≥, ≥ переважна б≥льш≥сть ≥з них виконували
цей припис. ƒе¤к≥ ж, ¤к-от цитований ост¤нтин ќстровський, за¤вл¤ли, що Дв школе сидит сатана и там учат детей против бога. ѕоэтому
детей пускать в школу нельз¤. ¬от мо¤ дочь... больше
в школу не пойдетФ [10].
” 1950 роц≥, п≥сл¤
перших арешт≥в, що в 1948-49 роках охопили майже все кер≥вництво секти,
с≥он≥сти Ц а передовс≥м ж≥нки й д≥ти репресованих Ц почали зТњжджатис¤ до
раЇва, де селилис¤ в двох великих домах коло Дсв¤тих д≥тейФ. Ќевдовз≥ тут утворилас¤
невелика комуна з п≥всотн≥ душ, що, ¤к ≥ колись, працювали разом ≥ њли за одним
столом. “епер ставленн¤ в≥руючих до рад¤нськоњ влади та њњ заход≥в стало ще
радикальн≥ше. Дћи свою комуну вже збудувалиФ, Ц в≥дпов≥дав сл≥дчому с≥он≥ст
ѕетро Ќазаранський [1, арк. 220]. Д олхоз есть коллектив телесный, созданный по
принуждению, а наш коллектив сионистов... построен на правде, без вражды и
братоубийстваФ, Ц додавав Ќикифор ёщук, Ц †≥ вже невдовз≥, п≥сл¤ пришест¤ ’ристового, цей
правдивий комун≥зм поширитьс¤ на ц≥лий св≥т [1, арк. 152].
ћурашк≥вську ≥дею альтернативноњ комун≥стичноњ утоп≥њ адепти
утоп≥њ безбожноњ трактували ¤к одверто Дантирад¤нськуФ, спр¤мовану на п≥дрив рад¤нського
ладу. ѕ≥д цим огл¤дом дуже показово, в ¤ких терм≥нах сл≥дч≥ ≥нтерпретували й
протоколювали покази заарештованих с≥он≥ст≥в:
—екта мурашк≥вцев проповедует такие взгл¤ды, что взамен
существующего советского государства должно быть и будет образовано другое
государство, в котором существующий политический строй должен быть и будет заменен другим строем, основанным на религиозном
сектантском учении мурашк≥вцев... [10].
” 1951-1953
роках пройшло ще к≥лька хвиль масових арешт≥в, ≥ —≥он був ц≥лковито розгромлений:
п≥сл¤воЇнн≥ арешти, ¤к масов≥, так ≥ ≥ндив≥дуальн≥ (наприклад, за в≥дмову йти
до арм≥њ) охопили за нашими п≥драхунками десь 110-120 с≥он≥ст≥в, в тому числ≥ й
весь с≥онський ДактивФ. ƒл¤ секти, ¤ка на той час нал≥чувала 800-1000 чолов≥к, це
був надзвичайно сильний удар, ≥ д≥¤льн≥сть мурашк≥вц≥в на к≥лька рок≥в
ц≥лковито завмерла.
„ерговий етап ув
≥стор≥њ —≥ону розпочавс¤ в 1955-56 роках, коли б≥льш≥сть заарештованих
с≥он≥ст≥в, а зокрема й Ћюбов ”шенко, були амн≥стован≥, а дехто й
реаб≥л≥тований. ћати —лави в 1956 роц≥ повернулас¤ з увТ¤зненн¤ спершу на
–≥вненщину, де проживали внучки ќльги ирильчук, а вже в 1957 одна з унучок,
зам≥жн¤ вже ћар≥њ Ћащук разом з ”шенко, чолов≥ком
та ще к≥лькома с≥он≥стами вирушила спершу в јрциз ќдеськоњ области, а дал≥, не
знайшовши там роботи, в Ѕендери. ¬ињзд цей був зумовлений в першу чергу пошуком
зароб≥тку, ¤кого не давали тогочасн≥ пол≥ськ≥ колгоспи. « Ѕендер с≥он≥сти
перењхали в розташоване неподал≥к с. Ќов≥ јнени Ѕульбоцького (тепер
Ќовоаненського) району, де будувавс¤ великий будинок 10-р≥чноњ школи й була
потреба робочих рук. Ќа цю будову с≥он≥сти п≥др¤дилис¤ за договором ¤к Їдина
бригада, що давало њм змогу св¤ткувати два св¤т≥ дн≥, суботу й нед≥лю.
ѕоступово на заклик ћатер≥ —лави до јнен почали зТњжджатис¤ ≥нш≥ с≥он≥сти з
р≥зних район≥в ”крањни та Ѕ≥лорус≥. ƒехто, њдучи в ДобществоФ, продавав Ц ¤к
колись Ц †ц≥ле своЇ майно, здаючи грош≥
”шенко, в сп≥льну касу. ¬ с≥чн≥ 1958 року в јненах було вже понад 90 чолов≥к
с≥он≥ст≥в, в тому числ≥ й новонавернен≥ з-пом≥ж м≥сцевоњ людност≥ јрцизького,
—аратського та Ѕолградського район≥в [7; 8; 18]. —≥онська пропов≥дь охопила в
той велику частину Ѕесараб≥њ: скаж≥мо, в болгарському сел≥ амчик («ор¤)
—аратського р-ну ќдеськоњ област≥ п≥сл¤ пропов≥д≥ апостола јндр≥¤ ¬асилюка на
с≥онську в≥ру перейшла половина м≥сцевого збору Ївангельських христи¤н Ц
баптист≥в.
¬≥дновленн¤
д≥¤льност≥ мурашк≥вського руху зб≥глос¤ в час≥ з хрущовською антирел≥г≥йною
кампан≥Їю, що почала набирати оберт≥в у 1958 роц≥ й триватиме до 1964. “им-то органи
безпеки не могли не звернути уваги на масове переселенн¤ сектант≥в до јнен ≥ вже
невдовз≥, в травн≥ 1958, бендерське будуправл≥нн¤ д≥стало розпор¤дженн¤
позв≥льн¤ти с≥он≥ст≥в, ¤ким було наказано прот¤гом 24 годин покинути село:
Двз¤ли паспорта в ус≥х, виписали Ц ≥ вТњзжайте,
откуда ви прињхалиФ [9].
« јнен частина с≥он≥ст≥в розТњхалас¤ додому, а частина
перебралас¤ до м≥ста Ѕельц≥, де найн¤лис¤ ¤к буд≥вельна бригада до м≥сцевого
—”-3 й отримали м≥сце в гуртожитку. ќднак уже 4 липн¤ в бельцьк≥й районн≥й
газет≥ Д оммунистФ зТ¤вилас¤ велика статт¤ з Двикритт¤мФ сектант≥в ≥ критикою
на адресу кер≥вництва буд≥вельноњ д≥льниц≥, ¤ке прийн¤ло њх на роботу й
дозволило Дпорушувати трудове законодавствоФ, не працюючи в суботи [13].
«розум≥ло, п≥сл¤ цього с≥он≥стам довелос¤ вињхати ≥ зв≥дти: Дѕрораб [нам ≥]
каже: ¤ вас уважаю, ви мен≥ нравитес¤, ≥ прац¤ ваша нравитьс¤, но надо мной
начальство висшеЇ, отаке...Ф [7].
“им часом ”шенко наказала шукати нове м≥сце, де с≥он≥ст≥в
прийн¤ли б на роботу, ≥ знайшлось воно аж у п≥вн≥чному азахстан≥, в м≥ст≥
устанай, де йшли р≥зного роду будови, повТ¤зан≥ з освоЇнн¤м ц≥лини ≥ куди ще
ран≥ше перењхало к≥лька с≥он≥ст≥в з јнен. ≤ вл≥тку 1958 року с≥он≥сти Ц в тому
числ≥ сама ”шенко й Дсв¤т≥ д≥вчатаФ, внучки ќльги ирильчук Ц вирушили до
устанаю, де њх поступово з≥бралос¤ 118 чолов≥к самих т≥льки дорослих; дл¤
поселенн¤ вони отримали два доми на дв≥ й на чотири квартири. Ќа початку 1959
року, побачивши, що с≥он≥ст≥в у устанањ вже надто багато, ”шенко розпор¤дилас¤
шукати ще одне м≥сце дл¤ с≥ону. ÷им м≥сцем стала √руз≥¤, а саме село «еда-≈цер≥
коло «угд≥д≥, де йшла будова чаЇфабрики. “уди перењхало 14 чолов≥ка з устанаю,
а згодом доњхали й с≥он≥сти з ≥нших м≥сць, зокрема з с. амчик ќдеськоњ
области, так що в п≥дсумку тут з≥бралос¤ понад 70 душ:
Ёто была одна
комплексна¤ бригада. ¬ ней были: каменщики, печники, штукатуры, плотники,
стол¤ры, стекольщики, камнетесы (туф тесали), бетонщики и много разных
подсобников... «а дес¤ть мес¤цев оборудовали 2 двухэтажных дома: настлали полы, потолки, окна вставили, застеклили, все двери вставили (в
каждом доме было по 8 дверей) и привели дома в пор¤док способност≥ дл¤ жиль¤...
роме того построили два двухэтажных каменных дома и окончили второй этаж
построени¤ чайфабрики, Ц розпов≥датиме бригадир
с≥он≥ст≥в ћихайло —тельмах [11].
” устанањ та в «еда-≈цер≥, ¤к ≥
перед тим в јненах, с≥он≥сти жили Дв Їдност≥Ф, тобто на засадах сп≥льност≥
майна та прац≥. ќтримавши зарплату, в≥руюч≥ здавали грош≥ в сп≥льну касу, ¤кою
в≥дав спец≥ально визначений касир ≥ з ¤коњ вид≥л¤лис¤ грош≥ на харчуванн¤, на
од¤г тощо: Д“≥лько ¤к получали, то мали на руках, а получили, то в касу
здавали. ≤ вже при соб≥ нав≥ть пТ¤ть коп≥йок не мали. ћи не мали права н≥чо
купити. ≤дуть пров≥р¤ють: у вас Ї, то вам не купл¤ть, а ¤к уже своЇ порвала, то
так... Ўо кому купити треба, то поњдуть, купл¤ть, дадутьФ [9]. ’арчувалис¤ вс≥ за
сп≥льним столом: ДЅули так≥ що варили сьостри, була одна сестра така, що всьо
на базар њздила, скупл¤ла продукти, привозила, були так≥ що з д≥тьми, що не работалиФ
[8].
”т≥м, ¤к розпов≥дають сам≥ с≥он≥сти, √Ѕ йшло за ними Дпо
пТ¤тахФ. ўо ц≥каво, ≥ в ћолдав≥њ, ≥ в азахстан≥ с≥он≥ст≥в ДвелиФ все т≥ сам≥
Дкагеб≥стиФ з –≥вного. ¬ устанањ в њх дом≥, де жили с≥он≥сти, було нав≥ть
установлене обладнанн¤ дл¤ прослуховуванн¤, ви¤влене випадково на горищ≥. Ќарешт≥,
5 березн¤ 1959 року доми, де жили с≥он≥сти, були ще з ноч≥ оточен≥ м≥л≥ц≥Їю, а
зранку в≥дбулись арешти й обшуки. “ого ж таки дн¤ в≥дбулис¤ обшуки та арешти ≥
в √руз≥њ, де на той момент перебували ”шенко. ѕри арештах була вилучена й
сп≥льна каса, ¤ка нал≥чувала в устанањ Ц до 70000, а в √руз≥њ Ц до 20000
карбованц≥в. ¬ п≥дсумку б≥льш≥сть с≥он≥ст≥в п≥сл¤ допит≥в позв≥льн¤ли, а
головними обвинуваченими визначили саму ”шенко ≥ њњ пом≥чника, бригадира
с≥он≥ст≥в ≤вана —авова. ¬ травн≥ в устанањ в≥дбувс¤ процес, на ¤кому ”шенко й
—авов були звинувачен≥ в тому, що Двели антисоветскую де¤тельность, призывали верующих
не выполн¤ть советских законов, отрывали людей от участи¤ в общественной жизниФ ≥ Ц ¤к не парадоксально Ц Дв строительстве коммунизмаФ.
ќбох засуджено на 10 рок≥в позбавленн¤ вол≥ [17]. ѕ≥сл¤ суду с≥онському
ДобществуФ вже не було м≥сц¤ в устанањ: прац≥вники √Ѕ вимагали в≥д с≥он≥ст≥в
розТњжджатис¤ по домах, та й населенн¤†
п≥д впливом антисектантськоњ пропаганди почало ви¤вл¤ти ворож≥сть: Ддаже
люди повстали, вони ж пустили пан≥ку: в них рац≥¤, в них оружиЇ... “аке вже м≥ж
людьми пошло, люди бо¤тьс¤...Ф, Ц пригадуЇ ћар≥¤ Ћащук [8].
ќтож с≥он≥сти почали розТњжджатис¤: дехто повернувс¤
додому, а дехто групами по три, чотири, пТ¤ть с≥мей подавс¤ шукати нове м≥сце
дл¤ роботи; при цьому ДодинокихФ л≥тн≥х с≥он≥ст≥в Дрозпред≥л¤ли до с≥мейнихФ [7].
ѕрикладом понев≥р¤нн¤ с≥он≥ст≥в по рад¤нських будовах може послужити ≥стор≥¤
тоњ ж таки ћар≥њ Ћащук, ¤ка з чолов≥ком та ще десь чотирма с≥мТ¤ми вирушила з
устанаю в сус≥дн≥й јлтайський край, у м≥сто –убцовськ, де вони будували
зерносклади. ¬т≥м, пробули вони там недовго: Дѕрийшла субота, сильн≥ сн≥ги
були, ≥ [нас] у суботу виган¤ли: ≥д≥ть, розчистку роб≥ть... Ќ≥хто не пошол.
¬они опТ¤ть: раз ви не йдете працювати в суботу, уњзжайте отсюдаФ. « –убцовська
с≥он≥сти вирушили в √руз≥ю, в те ж таки «еда-≈цер≥, де тривала будова
чаЇфабрики. “ам, пригадуЇ, ћар≥¤ Ћащук, за суботу с≥он≥ст≥в не пересл≥дували,
та зате зароб≥тки були дуже мал≥, а стосунки з м≥сцевою людн≥стю -
проблематичн≥: Д√руз≥ни цепл¤лис¤. ÷е ж руск≥ ж≥нки. ÷е ж таке було, що н≥куда
не вийдеш...Ф. « √руз≥њ частина с≥он≥ст≥в вирушила в Ќовосиб≥рську область, але
й тут пробули недовго: ДнавЇрно нед≥л≥ дв≥ чи три, поки с≥нокос не начавс¤...
вони прийшли: надо с≥но убирать. —убота Ц ми не пойдем. Ќе пойдете Ц уњзжайте.
ƒали нам машини, ≥ ми на машинах уњхали. “риста к≥лометр≥в до Ќовосиб≥рськаФ [8].
ј зв≥дти Ц було це вже в 1960 роц≥ Ц с≥он≥сти рушили знову до азахстану, у
в≥вцерадгосп енес (тепер Ц Ѕолт≥р≥к) “аласького району ƒжамбульськоњ области,
¤кий на довгий час стане ДстолицеюФ мурашк≥вського руху.
Ќа п≥вдн≥ азахстану с≥он≥сти знайшли нарешт≥ ту тиху
пристань, ¤коњ так довго шукали. як пригадуЇ ћар≥¤ Ћащук, Днепоган≥ люди т≥
казахи, дуже гостЇприњмн≥, з ними можна було житьФ. «а суботу с≥он≥ст≥в теж не
пересл≥дували. Д¬они нас питають: чого ви в суботу не йдете [працювати]? ¬ нас
такий закон. «акон Ц значить ми не прот≥в. ¬они не розбиралис¤ там. ¬ вас закон
такий? ¬сьоФ [8]. оли Ц вже в останн≥ роки хрущовськоњ кампан≥њ Ц директоров≥
кенеського радгоспу наказали розрахувати сектант≥в, в≥н особисто поњхав до
јлма-јти й в≥дсто¤в своњх прац≥вник≥в [14]. «годом до енесу поступово
позТњжджалос¤ й чимало ≥нших с≥он≥ст≥в. ¬они, ¤к ≥ перед тим, трудилис¤
буд≥вництвом: будували кошари, доми тощо. —початку с≥он≥сти жили Ц кожна с≥мТ¤
сама по соб≥, та вже в 1961 роц≥ сюди прињхала достроково зв≥льнена з тюрми
Ђћати —лавиї ”шенко, ¤ка за¤вила, що Ђне хоче й дн¤ жити без Їдностиї [14] Ц ≥
тут укотре вже було в≥дновлене с≥онське общество. —≥он≥сти, ¤к ≥ перед тим, працювали
бригадою й харчувалис¤ за одним столом, з тою р≥зницею, що зароблен≥ й складен≥
до загальноњ каси грош≥ тепер Ц п≥сл¤ вирахуванн¤ кошт≥в на продукти Ц
розпод≥л¤лись пор≥вну м≥ж ус≥ма працюючими (непрацююч≥ отримували половинну
частку).
” 1964 роц≥ частина с≥он≥ст≥в на чол≥ з унучками ќльги
ирильчук Ц Ћюбою та ћарусею Ц через конфл≥кт з ”шенко в≥дд≥лилис¤ в≥д
кенеськоњ громади ≥ перењхали спершу до в≥ддаленого селища „иганак ћоњнкумського
району, а згодом до радгоспу ”юк “аласького району ƒжамбульськоњ области. “ам с≥он≥сти
також працювали ¤к буд≥вельники, жили на тих самих засадах ДЇдност≥Ф, що й у
енес≥: Дќбщество було, Їд≥нство, робили разом, њли разом, грош≥ д≥лили
поровну, хто не робив Ц 50 процентов њм, получили зарплату вс≥, зложилис¤,
розд≥лили, шо на продукти оставити, а шо розд≥лити. ¬с≥ були довольн≥... 100
рубл≥в чистими получали на руки послЇ раздЇлаФ [6]. Ќаприк≥нц≥ 1968 року в
радгосп≥ енес працювало 32 мурашк≥вц≥, в тому числ≥ 16 молодших в≥д 40 рок≥в [12,
с. 216]. ДќбществоФ в ”юц≥ нал≥чувало в≥с≥м молодих с≥мей. ўе к≥лька с≥мей
с≥он≥ст≥в проживало в Ѕендерах, а к≥лька дес¤тк≥в поодиноких, переважно л≥тн≥х мурашк≥вц≥в
були розпорошен≥ по селах Ѕерестейськоњ, ¬олинськоњ, –≥вненськоњ та ќдеськоњ
област≥.
” азахстан≥ с≥он≥сти, ¤к сам≥ розпов≥дають, Дмали всеФ й
жили в ц≥лковитому, небаченому ран≥ше достатку. ¬т≥м, за певний час у молодших с≥он≥ст≥в
з ”юка зародилас¤ ≥де¤ про те, щоб вертатис¤ в р≥дн≥ крањ, вмотивована не в
останню чергу ностальг≥чними почутт¤ми. —ьогодн≥ с≥он≥сти приписують цей,
здавалос¤ б, авантюрний крок, коли в≥с≥м с≥мей ≥з малими д≥тьми покинули
безпечне м≥сце та нажите добро й поњхали ДнапропалеФ назад на ”крањну Ц промислов≥
Ѕожому. ќтже, на початку кв≥тн¤ 1972 року с≥он≥сти з ”юка перењхали спершу до Ѕендер,
дал≥ до аушан у ћолдав≥њ, де найн¤лись бригадою будувати винзавод, а тод≥, вже
за к≥лька тижн≥в, до смт. ом≥нтерн≥вське ќдеськоњ области, де њх прийн¤ли на
роботу в м≥сцеву буд≥вельно-ремонтну д≥льницю. ѓм вид≥лили д≥л¤нки дл¤
буд≥вництва й будматер≥али, ≥ с≥он≥сти вже в перший р≥к спорудили невелик≥
Дврем¤нкиФ, в ¤ких перезимували зиму. ¬ умовах, коли кожна с≥мТ¤ мусила
будувати власний д≥м, а в≥дтак жила окремо, ф≥нансова й побутова ДЇдн≥стьФ, що
панувала в азахстан≥, припинилас¤, хоча серед с≥он≥ст≥в ≥ дал≥ практикувалас¤
дуже широка взаЇмодопомога [8]. омуна в енес≥ продовжувала ≥снувати аж до
розпаду —–—– ≥ розвалу радгосп≥в, а невелика громада с≥он≥ст≥в ≥снуЇ там ≥
дос≥.
” ом≥нтерн≥вському с≥он≥ст≥в уже не пересл≥дували за њх
в≥ру. —ам≥ вони по¤снюють це тим, що начальник ом≥нтерн≥вського –—” був родичем
голов≥ райкому й не давав кривдити своњх прац≥вник≥в. «рештою, в —–—– субота
була оголошена вих≥дним днем ≥ще в 1967 роц≥, тож у ом≥нтерновському с≥он≥стам
доводилось х≥ба що в≥дпрацьовувати ДсуботникиФ. ƒекотр≥ с≥он≥сти в розмовах
пригадують про ¤к≥сь погрози та спроби тиску ще на початку 80-х, але н≥ до ¤ких
реальних репрес≥й чи наг≥нок справа не доходила. «рештою, часи вже м≥н¤лис¤ й
епоха гостроњ боротьби з рел≥г≥Їю та ДсектантствомФ в≥дходила в минуле.
—≥он≥сти входили в пер≥од спокою, а дал≥ й процв≥танн¤. «годом до
ом≥нтерн≥вського перењхало також с≥м с≥мей ≥з придн≥стровських Ѕендер, ≥ ц¤
с≥онська громада числом у чотири з половиною сотн≥ чолов≥ка ≥снуЇ дотепер,
швидко зростаючи завд¤ки висок≥й народжуваност≥.
≤стор≥¤ с≥он≥ст≥в-мурашк≥вц≥в та њх мандр≥вного ДобществаФ
даЇ змогу зробити певн≥ спостереженн¤ щодо становища рел≥г≥њ, а зокрема нелегальних
сект у рад¤нського соц≥юм≥. ѕо-перше, кваз≥рел≥г≥йний характер комун≥стичноњ
утоп≥њ ≥ апокал≥птична масштабн≥сть тих перетворень, що несла рад¤нська влада,
в 20-х роках ’’ ст. зумовили короткочасний фл≥рт б≥льшовик≥в ≥з р≥зноман≥тними
сектантськими рухами ≥ масового творенн¤ за п≥дтримки влади сектантських
колгосп≥в: окрем≥ д≥¤ч≥ парт≥њ вважали сектант≥в за нос≥њв стих≥йного народного
комун≥зму, а сектанти вбачали в нов≥й влад≥ знар¤дд¤ Ѕожого промислу. ѕриклад мурашк≥вц≥в
показуЇ, що така модель рел≥г≥йного сприйн¤тт¤ рад¤нськоњ влади була аж н≥¤к не
випадкова. ј взагал≥, в самому факт≥ ≥снуванн¤ в —–—– прот¤гом к≥лькох
дес¤тил≥ть пересл≥дуваноњ, а згодом досить благополучноњ сектантськоњ комуни Ц ДсправжньоњФ
комуни Ц криЇтьс¤ глибока ≥рон≥¤ щодо самого рад¤нського ладу й його ≥деолог≥њ.
√оловним шл¤хом самов≥дтворенн¤ й зростанн¤ дл¤
сектантських груп ув умовах рад¤нськоњ системи було не так наверненн¤ з≥
сторони, а Дприродний прир≥стФ ≥ залученн¤ нових член≥в через родинн≥ звТ¤зки.
“ож головною умовою виживанн¤ дл¤ них була соц≥ал≥зац≥¤ молодого покол≥нн¤,
тобто недопущенн¤ в≥дходу молод≥ в мир, Ц зокрема й через п≥дтриманн¤ б≥льшоњ
чи меншоњ м≥ри ендогам≥њ, Ц а це було б неможливе без середовища Дв≥руючихФ,
¤ке протисто¤ло б ДмируФ ≥ давало б ≥ндив≥дов≥ опору й точку привТ¤занн¤. ƒл¤
малочисленного й слабо зорган≥зованого руху на зразок мурашк≥вського вих≥д був
т≥льки один Ц будь-що триматис¤ разом. ≤ ми бачимо, що малесенька рел≥г≥йна група
з к≥лькох дес¤тк≥в чолов≥к Ц нав≥ть в умовах повс¤кчасних гон≥нь Ц продемонструвала
величезну живуч≥сть ≥ стала зародком сучасноњ п≥втис¤чноњ громади.
–епрес≥њ каральних орган≥в ≥ загальна протисектантська
пол≥тика Ц зокрема в њњ ДхрущовськомуФ вар≥¤нт≥ Ц усп≥шно обмежували зростанн¤
Дрел≥г≥йного п≥дп≥лл¤Ф, але не дос¤гли його ц≥лковитоњ л≥кв≥дац≥њ, не могли
завадити його самов≥дтворенню через соц≥ал≥зац≥ю в родин≥. Ќавпаки, зовн≥шн≥й
натиск до певноњ м≥ри згуртовував ≥ моб≥л≥зовував в≥руючих, Ц вони платили за
своЇ наверненн¤ та приналежн≥сть до групи вин¤тково дорогу ц≥ну, прир≥кали себе
на соц≥альну марг≥нал≥зац≥ю, а серед†
досл≥дник≥в† рел≥г≥њ† в≥дома законом≥рн≥сть:† що† з† б≥льшими†
зм≥нами† в† житт≥†
й† погл¤дах,† що†
з† б≥льшими† жертвами†
й зусилл¤ми† було† повТ¤зане†
наверненн¤,† то† тривк≥ше†
людина† тримаЇтьс¤† новоњ†
в≥ри† перед† лицем пересл≥дувань† чи†
тиску† з† боку†
оточенн¤.
як можна судити з на¤вних в≥домостей, жоден ≥з тих рух≥в, що жорстоко пересл≥дувалис¤,
подекуди, ще з 20-х рок≥в (наприклад, ≥нокент≥њвц≥, федоровц≥, апокал≥псисти Ц
вин¤ток, може, скопц≥), не припинив свого ≥снуванн¤ Ц вс≥ вони ≥снують ≥ до
сьогодн≥, хоч ≥ не розвивають активноњ д≥¤льност≥ в сучасних умовах, що дуже
в≥дм≥нн≥ в≥д тих соц≥¤льних умов, у ¤ких вони колись виникли й поширювалис¤. Д«вичайнийФ
силовий тиск Ц Дгон≥нн¤Ф Ц ц≥лком вписувавс¤ у властиву цим рухам традиц≥йну, з
сучасного погл¤ду вкрай архањчну модель рел≥г≥йности. ѕоважн≥ша криза загрожуЇ
цим рухам саме тепер, коли спав той зовн≥шн≥й натиск, що в≥дс≥кав в≥руючих в≥д
загалу сусп≥льност≥ й замикав њх в атмосфер≥ њх Добложеноњ фортец≥Ф.
ѕриклад мурашк≥вц≥в показуЇ, що нав≥ть у репресивному
рад¤нському соц≥юм≥, в низах соц≥¤льноњ Їрарх≥њ, залишалис¤ певн≥ н≥ш≥, в ¤ких могл≥
≥снувати заборонен≥ рел≥г≥йн≥ групи Ц нав≥ть так≥ специф≥чн≥, ¤к с≥онська комуна,
основана на сп≥льност≥ прац≥. ѕроблема знаходженн¤ таких н≥ш була особливо
гостра дл¤ рух≥в, ¤к≥ ставили перед в≥руючими р≥зного роду зовн≥шньо-ритуальн≥
вимоги (наприклад, неухильне св¤ткуванн¤ суботи в реформованих адвентист≥в або
нед≥л≥ й православних св¤т у р≥зних теч≥й ≥стинно-православного христи¤нства)
або вимагали в≥дмежуванн¤ в≥д рад¤нськоњ системи ¤к сатанинськоњ (наприклад, не
брати паспорт≥в, не працювати в колгоспах ≥ на державних п≥дприЇмствах). ≤ в
цьому випадку одною з можливостей забезпечити соб≥ в≥льний граф≥к ≥ в≥дносну автоном≥ю
були буд≥вельн≥ роботи за договором Ц подекуди ц≥лими бригадами з однов≥рц≥в. Ѕуд≥вництвом,
под≥бно до мурашк≥вц≥в, трудилис¤, скаж≥мо, й Дфедоровц≥Ф п≥сл¤ свого оселенн¤
в с. —тара “ишанка ¬оронезькоњ област≥.
¬елику роль у цьому план≥ грала характерна дл¤
–ад¤нського —оюзу висока горизонтальна моб≥льн≥сть людност≥, особливо в звТ¤зку
з освоЇнн¤м ц≥лини й масштабними Двсесоюзними будовамиФ. ћи бачимо, що мурашк≥вц≥
св≥домо перењхали в —ередню јз≥ю, спод≥ваючись там уникнути гон≥нь, що були б
неминуч≥ на ”крањн≥. —правд≥, гострий брак квал≥ф≥кованих робочих рук змушував
м≥сцеве кер≥вництво бути менш приск≥пливими в добор≥ кадр≥в. ј контроль над рел≥г≥йним
житт¤м ≥ кампан≥њ проти рел≥г≥њ в аз≥¤тських республ≥ках справд≥ були далеко
менш сувор≥, н≥ж у стратег≥чно важливих Ївропейських рег≥онах —–—– Ц недаремно,
наприклад, п≥дп≥льний кер≥вний осередок реформованих адвентист≥в (шолковц≥в)
був ≥ дос≥ Ї в узбецькому —амарканд≥.
ѕро адаптац≥ю мурашк≥вц≥в до сучасних обставин ми вже писали
де ≥нде [16] Ц вона, ¤к бачитьс¤, досить усп≥шна. “а поза тим, б≥льш≥сть малих
сект ≥з числа колишнього рел≥г≥йного п≥дп≥лл¤, а особливо сект украњнського
походженн¤ на зразок Дмальованц≥вФ, Д≥нокент≥њвц≥вФ, Дпокутник≥вФ тощо, не
стали ще предметом належноњ уваги досл≥дник≥в, тож ≥стор≥¤ њх взаЇмод≥њ з
рад¤нською системою, форми њх адаптац≥њ до ситуац≥њ репрес≥й ≥ до сучасноњ
ситуац≥њ рел≥г≥йно ≥ндиферентного секул¤рного сусп≥льства з його агресивною
масовою культурою Ц практично нев≥дом≥. ќтож ц¤ статт¤ нехай послужить
передовс≥м вказ≥вкою на ц≥каву малодосл≥джену сферу ≥ на т≥ проблеми, ¤к≥ вона
даЇ змогу поставити.
—писок використаних
джерел
1.
јрх≥в управл≥нн¤ —Ѕ”
в –≥вненськ≥й област≥. Ц —пр. ѕ-8029.
2. ƒержавний арх≥в Ћьв≥вськоњ област≥. Ц ‘. –-1332. Ц ќп. 2.
Ц —пр. 19.
3.
ƒержавний арх≥в
–≥вненськоњ област≥ (ƒј–ќ). Ц ‘. –-2771.†
Ц ќп. 2. Ц —пр. 3371.
4. ƒј–ќ. Ц ‘. –-2771.†
Ц ќп. 2. Ц —пр. 534.
5.
ƒј–ќ. Ц ‘. –-204. Ц
ќп. 12. Ц —пр. 3.
6. ≤нтервТю з јркад≥Їм Ѕошком, 1942 р.н, ≤ллею овальчуком,
1938 р.н., та ¬асилем ћарчуком, 1943 р.н., 7 серпн¤ 2010 року.
7.
≤нтервТю з ¬асилем
та —тепанидою ћарчук, 1943 ≥ 1942 р.н., 21 грудн¤ 2010.
8. ≤нтервТю з ћар≥Їю Ћащук, 1940 р.н., 20 вересн¤ 2009 року.
9. ≤нтервТю з ќленою —олоницькою, 1922 р.н., 8 серпн¤ 2010
року.
10.
арн≥ справи с≥он≥ст≥в-мурашковц≥в.
оп≥њ в арх≥в≥ автора.
11.
Ћист ћ. ћ. —тельмаха
з 13 лютого 1968 р. Ц јрх≥в автора.
12.
амейша Ѕ. ».
–елигиозна¤ секта евангельских христиан св¤тых сионистов и ее реакционна¤
сущность. ƒиссертаци¤... канд. ≥стор. наук Ц ћинск, 1971.
13.
оммунист (орган
Ѕельцкого райкома ѕ——), 30 июл¤ 1959.
14.
Ћисти до автора в≥д
√ригор≥¤ ѕобережного, сел. Ѕолтирик, ƒжамбульська обл., азахстан.
15.
—какун –.Ћ.† ЂЌовий ™русалимї ≤ван ћурашка: сектантська
комуна на ѕол≥сс≥ // ≤стор≥¤ рел≥г≥й в ”крањн≥ ≥ св≥т≥: зб≥рник наукових праць.
—ер≥¤ Ђ≤сторичне рел≥г≥Їзнавствої. Ц ќстрог: ¬идавництво Ќа”ќј, 2010. Ц ¬ип. 3.
Ц —. 215-225.
16.
—какун –.Ћ.
™вангельськ≥ христи¤ни св¤т≥ с≥он≥сти: особливост≥ житт¤ й побуту // ”крањнське
рел≥г≥Їзнавство. Ц є 55 (2010). Ц —. 148-157.
17.
—лава –одины (орган
ѕрик¬ќ, Ћьвов), 26 августа 1959.
18.
—оветска¤ ћолдави¤,
24 июн¤ 1958 р.
19.
Chmielewska J. Święta
krew, święty czas, święci ludzie.† Historia i mitologia Ewangelicznych
Chrześcijan Świętych Syjonistów (Muraszkowców). Warszawa: Neriton, 2009
20.
Ilustrowany Kurjer Codzienny, 17
листопада 1928.
21.
Obrębski J.
Polesie. Studia etnosocjologiczne. Ц Warszawa: Oficyna Naukowa, 2007.
—какун –. Ћ. ЂЅожь¤ коммунаї против
Ђкоммунистическогої государства: сионисты-мурашковцы и советска¤ власть.
¬ статте
рассматриваетс¤ истори¤ религиозной секты сионистов-мурашковцев, возникшей на «ападном ѕолесье в 30-х годах ’’
века, в годы —оветской власти
(1939-1991), а в частности: отношение сектантов к советскому режиму, их неоднократные попытки основать
религиозно-хоз¤йственную коммуну, а также механизмы адаптации нелегальной секты к реали¤м советского общества.†
лючевые слова: сионисты-мурашк≥вцы, коммунизм, религиозна¤ коммуна,
репрессии, —оветский —оюз.
Skakun R. L. ЂGodТs Communeї Vs. ЂCommunistї State: The Sect
of Murashkovtzi and the Soviet Regime.
The article
discusses the history of Evangelical Christians Saint Zionists (Murashkovtsi),
a millenarian sect that emerged in Western Polissya in 1930s, under the Soviet
rule (1939-1991), including the sectТs attitude towards the Soviet state, the
attempts of its members to establish a religious commune, and the mechanisms of
its adaptation to the Soviet society.
Keywords: Evangelical
Christians Saints Zionists, Murashkovtsi, religious communism, commune,
repressions, Soviet Union.
ѕро автора: —какун –оман Ћеон≥дович Ц асистент кафедри церковноњ
≥стор≥њ ”крањнського католицького ун≥верситету, здобувач при кафедр≥
культуролог≥њ Ќац≥онального педагог≥чного ун≥верситету ≥м. ћ. ѕ. ƒрагоманова.
јдреса: Ћьв≥в 79000, вул. ак. олесси 17, кв. 25
“ел.: (032) 238-66-24, (067) 295-31-94
E-mail: r_skakun@ucu.edu.ua